مهرآبادی گفت: در بحث مالیات مشکلاتی در مسکن مهر وجود دارد که باید هرچه سریعتر آن را پیگیری کنیم، درصورتیکه مشکل مالیات حل نشود، نمی توانیم پایان کار برای پروژه ها را دریافت کنیم.

مالیات مانع جدی تحویل مسکن مهر/ پیشرفت فیزیکی مسکن مهر در استانهای کشور به 95 درصد رسید

به گزارش خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، احمد اصغری مهرآبادی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران در حاشیه مراسم افتتاح 2 هزار و 114 مسکن مهر با اشاره به اینکه از مجموع 2میلیون و 210 هزار واحد مسکن مهر که از تسهیلات مسکن مهر بهره مند شده اند تا کنون ساخت یک میلیون و 945 هزار واحد به اتمام رسیده و از این تعداد یک میلیون و 835 هزار واحد افتتاح و به بهره برداری رسیده است، گفت: با افتتاح این پروژه، تعداد واحدهای افتتاح شده به یک میلیون و837 هزار می‌رسد، که این واحدهای تحویل داده شده به جز واحدهای معارضی و فاقد متقاضی هستند.

قائم مقام راه و شهرسازی گفت: پروژه هایی که زیر 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند متوقف شده و شامل 90 هزار واحد می شود که تمامی این پروژه ها دارای مسئله هستند و در شورای مسکن کشور تصمیم گرفته شده که توسط خود دستگاه های جداگانه رسیدگی و تعیین تکلیف شوند. 

مهرآبادی با اشاره به اینکه در دولت یازدهم 865 هزار واحد تحویل داده شده است،تصریح کرد: سالیانه 215 هزار مسکن مهر به متقاضیان تحویل داده شده و از ابتدای مسکن مهر تا به امروز پیشرفت پروژه ها به 56 درصد می رسد. 

وی یادآور شد: 845 هزار واحد مسکن مهر که شامل 64 درصد می شود تا به امروز به طور اقساطی به فروش رسیده که به طور متوسط سالیانه 210 هزار واحد می شود. 

قائم مقام راه  و شهرسازی در ادامه افزود: 54 درصد از واحدهای مسکن مهر سند اعیانی خود را اخذ کرده اند و 84 درصد نیز در این پروژه‌ها وصول اقساطی داشته‌اند، همچنین بیش از 13 هزار میلیارد تومان بانکها اقساطشان را وصول کرده‌اند که در این میان 8 هزار و 500 میلیارد تومان  باقیمانده که با تأکید رئیس جمهور مقرر شده که تا پایان سال بانکهای عامل آن را پرداخت کنند. 

مهرآبادی به مشکلاتی که تعاونی ها برای مسکن مهر ایجاد کرده اند اشاره کرد و گفت: همکاری وزارت تعاون در مورد رفع مشکل تعاونی‌ها در مسکن مهر علی رغم پیگیری های انجام شده خوب نبوده و این موضوع در استان‌ها بیش از همه به چشم می خورد. 

وی یادآور شد: در بحث مالیات نیز مشکلاتی در مسکن مهر وجود دارد که باید هرچه سریعتر آن را پیگیری کنیم، درصورتیکه مشکل مالیات حل نشود، نمی توانیم پایان کار برای پروژه ها را دریافت کنیم و همین موضوع باعث ایجاد مشکلات فراوانی برای دستگاه های ذی‌ربط می شود.

 اتمام ساخت 270 هزار واحد مسکن مهر در استان تهران 

قائم مقام راه  و شهرسازی در امور مسکن مهر در ادامه به واحدهای مسکن مهر در استان تهران اشاره کرد و گفت: از مجموع 333 هزارواحد مسکن مهر در دست احداث، کارساخت 270 هزار واحد به اتمام رسیده و در شهرهای بالای 25 هزار واحد، 115 هزار واحد شروع شده که پیشرفت فیزیکی 98 درصدی داشته و تنها 2 هزار واحد مسکن مهر باقیمانده است. 

وی با اشاره به اینکه در پرند 20 هزار واحد مسکن مهر باقی مانده، گفت: 11 هزار واحد در این شهر و در پردیس نیز 3 هزار واحد دارای معارض است. 

قائم مقام راه  و شهرسازی با اشاره به اینکه تا کنون 50 هزار و 700 میلیارد تومان تسهیلات توسط بانکهای عامل پرداخت شده، گفت: 48 هزار و 200 میلیارد تومان توسط بانک مسکن تسهیلات پرداخت شده است، که از این میزان 42 هزار میلیارد تومان برای شهرها بوده ، همچنین 3 هزار و 977 هزار میلیارد تومان نیز مربوط به بافت های فرسوده بوده است. 

وی افزود: تا به امروز 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای مسکن روستایی خط اعتباری در نظر گرفته شده که 360 میلیارد تومان از این میزان برای خرید مسکن از محل جعاله و 50 هزار و 700 میلیارد تومان نیز به متقاضیان پرداخت شده است،این در حالی است که هنوز 7 هزار میلیارد تومان تسهیلات باقیمانده تا به سقف تسهیلات در نظر گرفته شده برسیم. 

مهرآبادی با اشاره به اینکه از نظر خدمات زیربنایی در برخی از واحدهای مسکن مهر با مشکل مواجه شده بود، گفت: 150 هزار واحد مسکن مهر از نظر تأمین آب 400 هزار واحد از نظر تأمین انشعاب به فاضلاب، 150 هزار واحد فاقد برق و 187 هزار واحد فاقد گاز هستند که باید در این زمینه وزارت نیرو و شرکت گاز همکاری های لازم را انجام دهند. 

قائم مقام راه  و شهرسازی تصریح کرد: ما هر روز جلسات متعددی با بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات مسکن مهر در پردیس گذاشته ایم، بخشی از این مشکلات رفع شده و امیدوار هستیم با پیگیری های انجام شده سایر مشکلات مربوط به تسهیلات رفع شود. 

وی تأکید کرد: پرونده  مسکن مهر در استان زنجان بسته شده و در تیرماه نیز پرونده استان البرز و در شهریورماه پرونده استانهای چهارمحال بختیاری ، اردبیل و خراسان جنوبی بسته می‌شود. بیشتر استانها نیز تا به امروز پیشرفت فیزیکشان به 95 درصد رسیده که امیدوار هستیم تا دهه فجر پرونده این استانها نیز بسته شود. 

قائم مقام راه  و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر افتتاح واحدهای بدون خدمات روبنایی گفت: به هیچ وجه پروژه‌ای بدون آب و برق به متقاضیان تحویل داده نمی شود، مگر اینکه در پروژه هایی توسط تعاونی ها ساخته شده و برخی از اعضا، خود خواستار تحویل این پروژه ها بدون آب و برق بوده اند. 

مهرآبادی گفت: در حال حاضر پیگیر تکمیل این پروژه ها هستیم که هرچه سریعتر انشعابات لازم برای آنها وصل شود.

 انتهای پیام/

پروژه های معارض‌دار تعیین تکلیف می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار