خبرنگار مشهور و تحلیل‌گر روزنامه ایندیپندنت نوشت: اکنون سیاست آمریکا مقابله با ارتش سوریه است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  ؛ رابرت فیسک، خبرنگار مشهور و تحلیل گر روزنامه ایندیپندنت نوشت: سیاست آمریکا، مبارزه با داعش نیست بلکه ترامپ، درصدد مقابله با ارتش سوریه است.


تارنمای ایندیپندنت نوشت اگر حرف آمریکایی ها را باور کنید، آنان می گویند می خواهند داعش نابود شود اما در خفا برای حمله به نیروهای ارتش سوریه اقدام می کنند که در حال جنگ با داعشند. در حالی که داعش در سرزمین هایی که در اختیار دارد، به جنایات ادامه می دهد، در غرب عمده خبرها مربوط به استفاده از گاز شیمیایی است که به حکومت اسد ربط داده می شود.


به نوشته رابرت فیسک، حمله غیر عادی آمریکا به هواپیمای نظامی سوریه، نشانگر نگرانی آمریکا از رسیدن ارتش سوریه به کردهای مورد حمایت آمریکاست.


این تحلیلگر می نویسد بسیاری از کردهای حامی دولت سوریه، در ماه های اخیر به دولت آمریکا نزدیک شده اند و اخباری از روابط میان دولت امارات عربی متحده و نیز عربستان با کردهای سوریه به گوش می رسد که در امتداد سخنرانی ضدایرانی و ضدسوری دونالد ترامپ در عربستان سعودی است و نیز چرایی حمایت آمریکا را از عربستان در برابر قطر توضیح می دهد.


به نوشته رابرت فیسک، ارتش سوریه اکنون به سمت جنوب در حرکت است تا یکی از مهم ترین عملیات خود را از زمان آغاز جنگ در این کشور، شروع کند و با آزادی شهر دیرالزور، ده هزار نظامی خود را که بیش از چهار سال است در محاصره اند، نجات دهد.


با شکستن محاصره این شهر، ده هزار نظامی سوری برای آزادی بقیه قسمت های کشور، آماده خواهند شد و به صفوف همقطاران خود می پیوندند.


رابرت فیسک می نویسد ارتش سوریه معتقد است با آزادی رقه به دست کردهای مورد حمایت آمریکا در سوریه و نیز آزاد شدن موصل در عراق، داعش ممکن است برای تشکیل مرکز خلافت خود، وارد پادگان دیرالزور شود.


رابرت فیسک نوشت با این وضع، حمله آمریکا به بمب افکن سوری، هشداری به دولت سوریه است تا از نیروهای دموکراتیک سوری که اغلب کرد و شمار اندکی عربند، فاصله بگیرد.


کردها رقه را پس خواهند گرفت و احتمال دارد روسیه و آمریکا در این باره توافق کرده باشند زیرا ارتش سوریه بیشتر به دیرالزور علاقه مند است.


خبرنگار ایندیپندنت می نویسد ارتش سوریه با کمک روسیه و حزب الله  در حال پیروزی بر داعش و شبه نظامیان متحد با این گروه است.


فیسک در ادامه مقاله اش در روزنامه ایندیپندنت می نویسد روسیه و ارتش سوریه، با داعش می جنگند اما آمریکا ابتدا پایگاه هوایی اسد را در نزدیکی حمص موشک باران کرد، سپس نیروهای حامی اسد را در حوالی التنف هدف قرار داد و اکنون نیز جنگنده ارتش سوریه را سرنگون کرده است.


بنابراین به نظر می رسد که واشنگتن بیش تر مایل است ارتش سوریه را هدف گیرد و کاری به کار داعش ندارد و این، همان سیاست مورد نظر عربستان سعودی است و رژیم ترامپ هم مایل به اجرای آن است.


البته اسرائیل نیز نیروهای ارتش سوریه و هم حزب الله را هدف قرار داده اما هیچ گاه به داعش حمله نکرده است.


به نوشته رابرت فیسک، اگر حرف آمریکایی ها را باور کنید، آنان می گویند می خواهند داعش نابود شود اما در خفا برای حمله به نیروهای ارتش سوریه اقدام می کنند که در حال جنگ با داعشند. آیا واشنگتن می خواهد سوریه از هم بپاشد و دیگر دولتی بر آن جا حاکم نباشد؟ با این هشدار روسیه که در صورت تکرار حملات به هواپیماهای سوری، هواپیماهای آمریکایی هدف قرار خواهند گرفت، آیا چنین راهبردی موفق خواهد شد؟

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار