لس‌آنجلس‌تایمز: علیرغم افزایش درگیری‌های سوریه ترامپ هنوز استراتژی روشنی در این جنگ ندارد

لس‌آنجلس‌تایمز در گزارشی به وجود ابهام در سیاست‌های دولت جدید آمریکا در خصوص سوریه اشاره کرد.

لس‌آنجلس‌تایمز: علیرغم افزایش درگیری‌های سوریه ترامپ هنوز استراتژی روشنی در این جنگ نداردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از لس‌آنجلس تایمز، پس از آغاز دوره‌ی ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» در آمریکا نقش نظامی این کشور و شدت جنگ در سوریه افزایش یافته است؛ اما هنوز هم دولت آمریکا اطلاعات زیادی درباره‌ اهدافش در این جنگ و استراتژی‌های موردنظرش در اختیار عموم قرار نداده است. برای مثال در پی افزایش درگیری‌ها در سوریه در چند روز گذشته نیروهای آمریکایی یک جنگنده‌ سوری را نزدیک «رقه» مرکز خلافت خودخوانده گروه تروریستی داعش سرنگون کردند.

انتقاد از سیاست مبهم دولت ترامپ درباره سوریه

به نوشته لس‌آنجلس تایمز، با اینکه از ابتدای فعالیت دولت جدید آمریکا سیاست‌های آن در سوریه و در قبال «بشار اسد» رئیس‌جمهور این کشور مشخص نبوده است، اکنون پنتاگون برای دومین بار ارتش دولتی سوریه را هدف قرار داده و 3 حمله علیه نیروهای طرفدار اسد انجام داده است. علیرغم تغییرات به وجود آمده هنوز مقامات دولتی آمریکا سیاست‌های خود و محدودیت‌های این سیاست‌ها در سوریه را روشن نکرده‌اند.

«ایلان گلدنبرگ» مدیر برنامه امنیتی خاورمیانه در مرکز New American Security در این خصوص می‌گوید: «در حال حاضر ما یک سیاست مبهم داریم و دشمنان وقتی با یک سیاست مبهم روبرو هستند چه می‌کنند؟ آنها ما را آزمایش می‌کنند». گلدنبرگ ادعا می‌کند سوریه و متحدانش تا زمانی که جدیت واشنگتن را نبینند، به گرفتن قلمرو ادامه ‌می‌دهند.

بیانیه‌های دولت آمریکا پس از سرنگونی جنگنده‌ سوری تا حدودی موجب شفاف شدن سیاست‌هایش در قبال سوریه شد. «شان اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید دوشنبه اعلام کرد: «افزایش دشمنی میان نیروهای مختلفی که در سوریه عملیات انجام می‌دهند به کسی کمکی نمی‌کند. رژیم سوریه و دیگران باید بداند ما حق دفاع از خود را برای نیروهای متحد در برابر گروه تروریستی داعش محفوظ می‌دانیم».

اهداف آمریکا در جنگ سوریه

در ادامه گزارش لس‌آنجلس تایمز آمده است: بالا گرفتن خشونت‌ها در اطراف رقه و در مرز شرقی سوریه سختی پیش روی دولت آمریکا که در حال حاضر قصد دارد چندین کار را همزمان به سرانجام برساند افزایش می‌دهد. آمریکا در این جنگ به دنبال چند هدف است: مقابله با گروه تروریستی داعش، همکاری با و دفاع از شورشی‌های سوری که قصد دارند دولت مشروع این کشور را سرنگون کنند و جلوگیری از افزایش نفوذ ایران در منطقه که به همراه روسیه از دولت بشار اسد حمایت می‌کند. حتی دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز برای نبود یک استراتژی منسجم در قبال سوریه سرزنش می‌شد؛ اما مسئله این است که ابهام سیاست‌های دولت ترامپ در زمانی پر رنگ شده که حضور نظامی این کشور در سوریه نیز به تدریج افزایش یافته است. پنتاگون صدها نیروی ویژه را برای جنگ با گروه تروریستی داعش و همکاری با شورشیان سوری به این کشور اعزام کرده است. جنگنده‌های آمریکا و یک یگان توپخانه نیروهای دریایی سپاه این کشور نیز از نیروهای در حال پیشرفت حمایت می‌کنند.

نیروهای مسلح آمریکا، روسیه، سوریه و ایران در یک محیط کاملاً فشرده در حال انجام عملیات هستند. این کشورها در مقابله با یک دشمن مشترک (گروه تروریستی داعش) همگرا شده‌اند و درگیری‌ها همچنان در حال افزایش است. اما زمانیکه مناطق تحت کنترل داعش آزاد می‌شوند کاخ سفید باید تصمیم بگیرد که نقش خود در سوریه را عمیق‌تر می‌کند و شرکای خود را علیه نیروهای اسد محافظت می‌کند یا خیر. دست‌کم از زمانی که اوباما دستور انجام حملات هوایی در سال 2014 را صادر کرد و یک سال پس از آن نیروهای عملیات ویژه را به سوریه اعزام کرد خطر درگیری احتمالی با دولت سوریه وجود داشته است.

تاکنون نیروهای سوری و آمریکایی و گروه‌های شورشی تحت حمایت آن بر بخش‌های مختلف این کشور تمرکز کرده‌اند. این روند زمانیکه دو گروه مختلف از شورشی‌های تحت حمایت آمریکا کمپین‌های جداگانه‌ای را برای کنترل استان‌های شرق سوریه (دیرالزور و رقه) راه‌اندازی کردند، تغییر کرد. این اقدام دمشق و متحدانش را بر آن داشت که آنها نیز عملیات خود در این دو استان را افزایش دهند که این عمل به درگیری‌هایی بین نیروهای آمریکایی و دولت سوریه منجر شد. به طوریکه نیروهای اسد روز یکشنبه به تروریست‌های شهر «جدین» در جنوب رقه حمله کردند و باعث فرار آنها از این شهر شدند. یک جنگنده‌ آمریکایی نیز برای قدرتنمایی بر فراز این شهر به پرواز درآمد و مانع پیشرفت نیروهای حامی دولت سوریه شد.

تداوم درگیری‌ها و سیاست نامشخص آمریکا در سوریه

در نتیجه ی این درگیری‌ها یک جنگنده‌ سوخو-22 سوریه سرنگون شد. علیرغم تمام اینها مقامات آمریکایی می‌گویند قصد ندارند به جنگ علیه بشار اسد دامن بزنند. در این بین، نیروهای اسد بارها برای روشن شدن شرایط، آمریکا را آزموده‌اند. به گفته‌ تحلیلگران آنها قصد دارند به آمریکا بفهمانند پس از شکست داعش دیگر جایی در سوریه ندارد. «جنیفر کافارلا» تحلیلگر سوریه در موسسه مطالعات جنگ در واشنگتن در این خصوص می‌گوید: «هدف این است که مرتباً تأکید شود که آمریکا هیچ کار دیگری به جز شکست داعش در سوریه ندارد».

برخلاف دولت اوباما، ترامپ هنوز از اسد نخواسته است قدرت را به یک دولت انتقالی واگذار کند. اما دولت جدید آمریکا هیچ تلاشی برای برقراری آتش‌بس میان طرفداران درگیر در جنگ نیز انجام نداده است. روز دوشنبه در واشنگتن بارها سوالاتی از «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا درباره‌ سیاست‌های استراتژیک آمریکا در چندین کشور در خاورمیانه و آفریقا پرسیده شد. وی در پاسخ گفت: «ما در تلاشیم تا حمایت از شرکای خود در میدان جنگ را افزایش دهیم و سطح درگیری‌ها و خشونت را تا جایی کاهش دهیم که نیروهای محلی بتوانند با کمترین حمایت بین المللی از پس مشکلات امنیتی برآیند. از آنجایی که ما با یک تهدید فرامنطقه‌ای روبرو هستیم قصد داریم این کار را از غرب آفریقا تا جنوب شرق آسیا انجام دهیم».

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار