معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: از ابتدای سال جاری تا روز گذشته ۹۴۰ پروانه ساختمانی با متراژ ۷۵۷ هزار و ۲۱۴ مترمربع صادر شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،سید جمال الدین صمصام شریعت  امروز در نشست خبری برنامه‌های شهرداری اصفهان در حوزه شهرسازی و معماری اظهار کرد: معاونت معماری و شهرسازی اصفهان یکی از حساس‌ترین معاونت‌ها است چرا که از یک طرف در ارتباط با ارباب رجوع بوده و از دیگر سو باید با طرح‌های تفضیلی مطابقت داشته باشد.

وی افزود: همچنین مدیریت کمیسیون‌های ماده صد، شهرسازی الکترونیک، اداره سیما و منظر شهری و کلیه معاونت‌های شهرسازی شهرداری‌های 15 گانه و همچنین سازمان طراحی و نوسازی و بهسازی هم زیر نظر این معاونت است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با بیان این که کلیه طرح‌های عمرانی شهرداری باید در مدیریت معماری و طراحی شهری تهیه  شوند تا از جهات مختلف قبل از اجرا بررسی شوند، تصریح کرد: علاوه بر این، کاربری‌های پیش‌بینی شده طرح‌های تفضیلی، مدیریت و نظارت بر اجرای ضوابط شهرسازی و کارشناسی همگی زیر نظر این معاونت هستند.

صمصام شریعت ادامه داد: برگزاری جلسات شورای سیاست‌گذاری، مطالعات برای اصلاح طرح‌ها و ساماندهی معابر شهری زیرمجموعه‌ معاونت شهرسازی صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: سازمان نوسازی و بهسازی سازمانی فعال در زمینه ساماندهی بافت‌های تاریخی است و در حال حاضر طرح‌های متعددی را برای بافت‌های فرسوده در نظر دارند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اظهار کرد: مرمت پل‌ها، بازارچه‌ها، عصارخانه‌ها و مرمت بازار بزرگ اصفهان و محلاتی همچون دردشت و جویباره از جمله اقدامات سازمان نوسازی و بهسازی است.

صمصام شریعت با اشاره به احیای طرح میدان امام علی (ع) خاطرنشان کرد: میدان امام علی (ع) گامی در راستای ارتقا فرهنگ و احیای فضاهای قدیم شهری بوده است.

وی با اشاره به فعالیت سازمان طراحی ادامه داد: همه طرح‌های پروژه‌های شهر اصفهان از سوی این سازمان، طراحی می‌شود که یا توسط خود سازمان و یا به صورت قراردادی به شرکت‌های دیگر واگذار می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تاکید کرد: در نهایت بخش مهمی از رضایت‌مندی مردم از شهرداری، به این معاونت باز می‌گردد چرا که خدمات گسترده‌ای به شهروندان ارائه می‌کند.

وی با اشاره به آمار صدور پروانه ساختمانی اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تا روز گذشته ۹۴۰ پروانه ساختمانی با متراژ ۷۵۷ هزار و ۲۱۴ مترمربع صادر شده است که عدد قابل ملاحظه‌ای است و نسبت به سایر کلان‌شهرها آمار خوبی است.

 صمصام شریعت افزود: این آمار نسبت به سال گذشته از نظر تعداد کمتر ولی از نظر متراژ یک درصد بیشتر بوده است و در صدور پروانه مهم متراژ است که با توجه به رکود کاهش نداشته است، امیدواریم صدور پروانه ساختمانی در نیمه دوم سال رونق یابد.

وی اظهار کرد: تصویب سند بازآفرینی شهری یکی دیگر از اقدامات در راستای احیای بافت‌های فرسوده بوده است و این سند یکی از افتخارات شهرداری محسوب می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان اظهار کرد: تألیف کتب متعددی توسط این معاونت و نشریات الکترونیکی رصد و چاپ شده است در واقع سعی کردیم پیشرفت‌های جهانی در حوزه شهرسازی را رصد و بومی‌سازی کنیم و توسعه پایدار شهری را مد نظر قرار دهیم.

وی با اشاره به برخی از اشکالات طرح تفصیلی ابراز کرد: طرح تفصیلی اشکالاتی داشت که به استانداری و راه و شهرسازی اعلام کردیم.

*گزارش 800 مورد اشکال از طرح تفصیلی

صمصام شریعت با بیان اینکه در سال ۹۵، ۳۱۱ مورد اشکال به کمیسیون ماده ۵ گزارش شده است، گفت: در مجموع ۸۰۰ مورد اشکال گزارش شده است، هم‌چنین طرح تفصیلی در دنیا منسوخ شده است چرا که این طرح‌ها درصد تحقق‌پذیری کمی دارد و شهر اصفهان هم با همکاری وزارت‌ها این طرح‌ها را تهیه کرد و شهرداری هم تنها هزینه این طرح‌ها را پرداخت نمود اما نتوانست دستی در این طرح‌ها داشته باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: حتی در کل کلان‌شهرهای کشور به دلیل این طرح‌ها اتهاماتی در باب اخذ مسائل مادی مطرح شده در صورتی که شهرداری برای مصالح شهر نظرهای خود را ارائه می‌دهد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان بیان کرد: در طرح‌های تفصیلی، اقتصاد شهری دیده نشده است و این در حالی است که این موضوع رکن اصلی کار است.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در یکی از شهرهای آلمان اصلاً چیزی به نام آزادسازی و تغییر کاربری وجود ندارد گفت: این شهرها کارهای خود را بر اساس مسائل «توسعه بکر» شهری پیش می‌برند.

صمصام شریعت با اشاره به موضوع شهرسازی الکترونیک گفت: این موضوع از جمله طرح‌های مهمی است که در نشست خبری قبلی مطرح شد و امروزه در شهرداری‌های مناطق 15 گانه تسری یافته است.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار