شایعه انتقال یک بیماری که توسط خفاش ها در خرمای بم ایجاد شده باعث شد بازار فروش این محصول کاهش یابد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ، فرماندار بم گفت: استان کرمان نخستین سطح زیر کشت خرما در کشور را دارد و خرمای بم به خصوص گونه مضافتی با کیفیت‌ترین خرمای تولیدی در کشور محسوب می‌شود که مشتری‌های ثابتی در22کشور مختلف دارد.

رضا اشک به ارزآوری میلیونی خرمای بم اشاره کرد و این محصول را مهمترین محصول صادراتی استان بعد از پسته دانست.

وی گفت: در شرق استان کرمان بیش از400هزار نفر در زمینه تولید خرما فعال هستند و این رقم در مجموع استان کرمان که یک سوم خرمای کشور را تولید می‌کند بسیار بیشتر است.

وی به اقتصاد تک محصولی مردم اشاره کرد و افزود: محل درآمدزایی بسیاری از خانواده‌های محروم منطقه همین درخت‌های خرما و نخلستان‌ها هستند و بخش زیادی از نخلستان‌ها نیز در شهر بم قرار دارند.

اشک بر لزوم حمایت از کشاورزان شرق استان کرمان تاکید و گفت: نزدیک به 41هزار تن خرما سالانه در بم تولید می‌شود که بخش قابل توجهی از نیاز بازار داخلی و خارجی را تامین می‌کند و از سلامت کامل و تائید شده برخوردار است.

وی به صادرات رو به افزایش محصول به برخی از کشور‌ها به خصوص چین اشاره کرد و افزود: اعتبار خرمای بم به کیفیت، طعم و سلامت محصول است و از هر لحاظ با نظارت کامل دستگاه‌های مختلف در شرایط مطلوب کیفیت محصول قرار داریم.

نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی نیز از شایعه پراکنی‌های اخیر ابراز تاسف کرد و طرح مباحث غیر کارشناسی و سودجویانه اخیر را ضربه به اقتصاد خانوار مردم محروم و کشاورزان زحمت کش شرق استان کرمان دانست.

حبیب الله نیکزادی افزود: در ابتدای ماه مبارک رمضان صحبت‌هایی از افزایش قیمت محصول مطرح شد که کذب محض بود و این شایعات در راستای ضربه به بازار خرمای بم بود.

وی گفت: بعد از این شایعه پراکنی نوبت به شایعه آلوده بودن خرمای بم رسید، آلودگی خرمای بم کذب محض است این شایعه در سال‌های اخیر همزمان با شروع ماه مبارک رمضان و افزایش تقاضای بازار در کشور راه می‌افتاد و کاملا بی پایه و اساس است.

نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس ادامه داد: عدم مدیریت صحیح فضای مجازی موجب سوء استفاده عده‌ای می‌شود که هدفی جز ضربه زدن به کشاورزان بم و درنهایت سودجویی ندارند.

وی به روزه داران و مصرف کنندگان خرما این اطمینان را داد که محصول خرمای بم با هیچ گونه مشکلی مواجه نیست و تمام این اقدامات توسط افرادی انجام می‌شود که هدفی جز سود جویی از جیب روزه دارن را ندارند.

وی از پیگیری‌های جدی در راستای برخورد با مسببان این شایعه خبر داد و گفت: خوشبختانه وزارت بهداشت از طریق معاونت این وزارتخانه اقدام به تکذیب این شایعه کرد.

در این شایعه ادعا شده ، خفاش هاباعث آلودگی خرمای بم شده اند و هرکس آنها را بخورد ظرف  48 ساعت می میرد این در حالی است که شهرستان بم دارای بهترین خرمای مضافتی است.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: شایعه ، بیماری ، خرما ، بم ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار