مشاور وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اکنون و با گذشت 60 سال از اشغال سرزمین فلسطین، بسیاری از ملت‌ها بر سر آرمان آن هم‌گرایی دارند.

کاظمی / اعلام روز قدس اولین کار بزرگ سیاست خارجی امام بود / با گذشت 60 سال از اشغال فلسطین ملت‌های منطقه در آرمان آن هم گرایی دارندحسین شیخ‌الاسلام در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به فرارسیدن روز جهانی قدس و شیوه حضرت امام خمینی برای دعوت ملت‌ها و تشکیل امت واحده برای مبارزه با سلطه مستکبرین گفت: روش حضرت امام برای انقلاب و احقاق حقوق مردم بر خلاف آنچه که دیگران توصیه می‌کردند در راستای ارتباط با رهبران سایر کشورها و اقشار مدعی روشن فکری نبود بلکه روش ایشان متفاوت از همه رهبران سیاسی جهان بر پایه اعتماد به مردم از هر قشر و  طایفه‌ای بود. 

مشاور ظریف با بیان اینکه امام معتقد به آمدن همه اقشار مردمی به صحنه بود اظهار داشت: امام معتقد بود اگر مردم متحد شوند و میلیون نفر به صحنه بیایند آن وقت دیگر توپ و  تانک هم اثر ندارد.

 مشاور وزیر خارجه با تأکید بر اینکه امام خمینی با همین روش ظلم ستیزی کرد اظهار داشت: امام با همان روشی که از سال 42 قیام کرد اولین کار بزرگ سیاست خارجی خود را در اعلام روز جهانی قدس شروع کرد.

 شیخ‌الاسلام با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی در 22 بهمن  57 پیروز شد و امام در اولین ماه رمضان در مرداد 58 مردم را  به حضور در صحنه برای حمایت از مردم فلسطین فرا خواندند گفت: اولین ملتی که به ندای حضرت امام لبیک گفت ملت مصر بود و این ملت در حالی که در همان سال به خاطر خیانت انورسادات و قرارداد کمپ دیوید تحت فشار بود، اما حکومت مصر مانع حضور مردم در صحنه شد.

 وی ادامه داد: حضرت امام همین روش آوردن مردم به صحنه با انگیزه الهی را  در مراسم حج نیز به صحنه آورد و به سایر مسلمانان هم معرفی کرد.

 شیخ‌الاسلام با بیان اینکه در چند سال اول نه آل سعود و  نه  آمریکا و نه اسرائیل متوجه نشده بودند که امام چه کار بزرگی را پی‌ریزی می‌کند، اظهار داشت: ولی وقتی فهمیدند تصمیم گرفتند به هر قیمتی، حتی متزلزل شدن پایه‌های حکومت سعودی این حرکت را متوقف کنند.

 مشاور ظریف با بیان اینکه در همین راستا کشتار سال 66 را در مراسم حج رقم زدند گفت: اما دیگر دیر شده بود و علاوه بر ما از بسیاری کشورهای اسلامی هم شهید شده بودند و  باعث شد کمتر از یک سال مردم فلسطین شعار‌های ضد آمریکا و ضد اسرائیلی سر دهند و انتفاضه اول شکل بگیرد.

 شیخ‌الاسلام با بیان اینکه با گذشت 60 سال از اشغال فلسطین اکنون بین ملت‌های منطقه بر سر آرمان فلسطین هم گرایی وجود دارد اظهار داشت: یکسال قبل از پیروزی انقلاب اسرائیل بخشی از لبنان را اشغال کرد و بعد هم بیروت را گرفت اما با قدرت گرفتن حزب‌الله هم از بیروت خارج شدند و  هم از کمربند امنیتی لبنان بیرون رانده شدند و در  سال 2005 هم غره آزاد شد.

 مشاور وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: بین دولت‌های ایران، عراق و لبنان که بر پایه آرای مردمی هستند بر سر فلسطین هم گرایی وجود دارد و در دولت‌هایی هم که بر پایه رأی مردم نیستند در میان ملت‌هایشان بر سر آرمان فلسطین هم‌گرایی وجود دارد.

 

انتهای پیام /

برچسب ها: قدس ، سیاست خارجی ، فلسطین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار