رمضانی بونش با اشاره به تغییر رویکرد ترامپ در مورد افغانستان گفت: آمریکا تلاش دارد تا به عنوان متحدی با افغانستان کنار مرزهای چین و حوزه اوراسیا حضور داشته باشد.

کارشناس افغانستان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کردفرزاد رمضانی بونش تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، با اشاره به رویکرد جدید آمریکا در افغانستان با بیان اینکه در دوران مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا جایگاه افغانستان نسبت به دوره‌های گذشته کاهش یافت و ترامپ مواضع گوناگونی را درباره این کشور مطرح کرد، اظهارداشت: ترامپ ابتدا کاهش نیرو و رویکردهای دیگری را مدنظر قرار داد، اما با به قدرت رسیدن و افزایش نظر مشاوران و بدنه جمهوری‌خواهان، تغییراتی در نوع نگاه ترامپ نسبت به افغانستان ایجاد شد.

وی با اشاره به اینکه آمریکا در اجلاس اخیر ناتو خواستار افزایش نیرو در افغانستان شد، عنوان کرد: نوع نگاهی که آمریکایی‌ها در وضعیت کنونی به افغانستان دارند، ناشی از تداوم افزایش روزافزون قدرت طالبان و تهدید داعش و نیاز  آنها به حفظ جایگاه استراتژیک و منافع راهبردی آمریکاست در افغانستان است.

رمضانی بونش ادامه داد: آمریکایی‌ها می‌خواهند حضور خودشان را در افغانستان حفظ کنند و مانع شکست راهبرد امنیتی خودشان در افغانستان شوند و گامی را در جهت تثبیت منافعشان بردارند.

وی با بیان اینکه آمریکا تلاش دارد تا به عنوان متحدی با افغانستان کنار مرزهای  چین و حوزه اوراسیا حضور داشته باشد، گفت: علاوه بر این طالبان در یکسال گذشته توانسته در مناطق بیشتری از افغانستان حضور داشته باشد و گاه ادعا می‌کند تا 35 درصد افغانستان را تصرف کرده است. در کنار این داعش به عنوان تهدید عمده در جغرافیای افغانستان حضور دارد و چالش عمده‌ای برای نیروهای نظامی و امنیتی ایجاد می‌کند.

رمضانی بونش خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته یکی از دلایل تداوم حضور نیروهای ناتو در افغانستان بحث آموزشی و مشاوره بوده ولی در وضعیت کنونی آمریکایی‌ها معتقدند اگر افزایش نیرو صورت نگیرد قوای امنیتی این کشور با ضعف روبرو می‌شود و نمی‌تواند در مقابل تهدیدات به مقابله بپردازد.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.