نیروهای پلیس آمریکا هجده تن از معترضان به تبرئه یک افسر پلیسِ قاتل مرد سیاه پوست در ایالت مینه ‌سوتا را ، دستگیر کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از پرس تی وی، هزاران نفر در شهر سنت پل در ایالت مینه سوتا در اعتراض به رأی هیأت منصفه در یکی از دادگاه‌های این ایالت که حاکی از تبرئه جرانیمو یانِز مأمور پلیسِ متهم به قتل یک مرد سیاه پوست 32 ساله، به نام فیلاندو کاستیل بود، به خیابان ها ریختند.

شماری از تظاهرکنندگان برخی از خیابان‌ها و تقاطع‌ها را در این شهر مسدود کردند و پس از آن که از پیروی از دستور پلیس مبنی بر متفرق شدن و باز کردن مسیر تردد خودروها امتناع ورزیدند، با عملیات پلیس ضد شورش روبرو و عده‌ای از آنان بازداشت شدند.

مادر فیلاندو کاستیل، که از تبرئه قاتل پسرش بسیار ناراحت بود، گفت: کجا روی این سیاره شما حقیقت را می گویید، صادق هستید و باز هم به دست پلیس مینه سوتا به قتل می رسید؟!

این در حالی است که شما کمربند ایمنی را در خودروی خود بسته‌اید و همراه شما در آن خودرو یک زن و یک کودک حضور دارند، ولی باز هم پلیس به شما شلیک می‌کند.

بَری گروسمَن، وکیل بین‌المللی آمریکایی، در این خصوص گفت: قوانین آمریکا به‌صورتی طراحی شده که اثبات نیت یا قصدِ جنایتکارانه‌ی پلیس آمریکا را در شلیک به شهروندان معمولی، بسیار دشوار می‌سازد، زیرا در اکثرِ موارد، نیروهای خاطیِ پلیس در دادگاه اعلام می‌کنند که در دفاع از خود به مظنون شلیک کرده‌اند یا بیم آن داشتند که جانشان به مخاطره افتد و در هر صورت، در اکثر موارد، نیروهای پلیس از سوی هیأت‌های منصفه در دادگاه‌های آمریکا از هر جرمی مبرا شناخته می‌شوند.

گروسمن اضافه کرد: شاید ما (در آمریکا) به تغییر قوانین در سطح قانونگذاری (کنگره) نیاز داریم تا شاید بتوانیم نیروهای پلیس را به اتهام استفاده‌ی بیش از حد از نیرویِ قهریه، در دادگاه محکوم کنیم.

براساس آمارهای منتشر شده، در سال 2016 ، پلیس آمریکا دست کم 308 شهروند سیاهپوست را کشته و از ابتدای سال 2017 تاکنون نیز 138 سیاهپوستِ دیگر را به قتل رسانده است. بسیاری از سیاهپوستان و رنگین‌پوستانی را که به دست نیروهای پلیس کشته می‌شوند، جوانان و نوجوانی تشکیل می‌دهند که در محله‌های سیاهپوست‌نشین یا آمریکای لاتین‌تبارنشین زندگی می‌کنند. بسیاری از کارشناسان امور اجتماعی در آمریکا معتقدند از آنجایی که چنین طرز رفتار تبعیض‌آمیزی با اقلیت‌های نژادی و قومی در میان نیروهای پلیس آمریکا نهادینه شده است، احتمال بهبود شرایط امنیتی، اجتماعی و اقتصادی برای اقلیت‌های یاد شده در آمریکا بسیار ناچیز است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار