نشریه نشنال هرالد در گزارشی به انزوای بیشتر سعودی‌ها پس از محاصره قطر و ایجاد تنش میان کشورهای حاشیه خلیج‌فارس پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی نشریه "نشنال هرالد" در گزارشی اعلام کرد عربستان سعودی پس از محاصره قطر، منزوی‌تر شده است.

در گزارش نشنال هرالد آمده است: پس از حوادث 11 سپتامبر 2001، کالین پاول، وزیر خارجه وقت آمریکا "پرویز مشرف"، رئیس جمهور وقت پاکستان را میان دو گزینه قرار داد: یا با ما باش یا علیه ما؛ مسأله‌ای که چاره‌ای جز پیوستن به جنگ آمریکا را برای مشرف باقی نگذاشت. اما پاکستان هفته گذشته و زمانی که نوار شریف، نخست وزیر این کشور با ملک سلمان، پادشاه عربستان نیز دیدار کرد، با همین گزینه‌ها مواجه شد.

نشنال هرالد: عربستان پس از محاصره قطر منزوی‌تر شده است

نواز شریف، نخست وزیر پاکستان که برای میانجی‌گری میان عربستان و قطر به ریاض، پایتخت عربستان سفر کرده بود، در دیدار با ملک سلمان، با این پرسش مواجه شد: آیا تو با مایی یا علیه ما؟

شاید نواز شریف از شنیدن این پرسش دچار شگفتی شده بود؛ اما سعی کرد آرامش خود را حفظ کند و به روشنی پاسخ داد که پاکستان در این بحران بی طرف است.

عربستان سردمدار سیاست‌های سنی‌گرایی در سراسر جهان است که تلاش می‌کند سیاست‌های خود را با دلارهای نفتی به پیش ببرد. این کشور همچنین به دلیل موقعیت جغرافیایی خود که دو مرکز مذهبی مکه و مدینه منوره را در خود جای داده است، از اهمیت بالایی برخوردار است.

به همین خاطر، سعودی ها با تمام توان مالی و نفوذ دینی خود سعی در پیشبرد سیاست‌ سنی‌گرایی در جهان اسلام دارند. به‌طور مثال گفته می شود برنامه هسته‌ای پاکستان بطور کامل از سوی سعودی‌ها حمایت مالی شده است.

جدای از "حافظ سعید" (از بنیانگذاران لشکر طیبه، از سازمان‌های تروریستی در جنوب آسیا)، پاکستان و یا ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش، تقریبا تمامی شبکه های تروریستی سلفی، بطور مستقیم و یا غیرمستقیم از کمک های مالی جمعیت های خیریه‌ای عربستان سعودی استفاده می کنند. رابطه عربستان با حوادث 11 سپتامبر، حقیقتی آشکار است؛ چرا که اکثریت ربایندگان هواپیماهای آمریکایی، سعودی بوده اند. این در حالی است که جمعیت‌های خیریه‌ای عربستان اقدام به حمایت مالی از پروژه "اسامه بن لادن" در 11 سپتامبر کردند.

نشنال هرالد در ادامه گزارش خود نوشت: اکنون عربستان تحت فشار بوده و با دو رقیب مواجه است: نخست ایران، هدایتگر سیاست‌های شیعی از سال 1979 (1357 شمسی) هنگامی که انقلاب اسلامی ایران پیروز شد. ایران اکنون در عمل نقشی اساسی را در عراق، سوریه و لبنان بازی می کند؛ همچنانکه در تحولات سیاسی در بحرین، یمن و بخش های شیعه نشین عربستان تأثیرگذار است. از سوی دیگر ایران در جنگی لفظی با آمریکاست؛ کشوری که تا حد زیادی در تضاد با منافع اسلامی اکثریت مسلمان در سراسر جهان قرار دارد. این مسأله سبب شده است سعودی ها از این رقابت تنگاتنگ ناخشنود باشند.

رقیب های جدید

رقابت عربستان-ایران حقیقتی آشنا در سیاست های غرب آسیاست؛ اما اکنون دو رقیب جدید برای نفوذ عربستان از میان کشورهای سنی مذهب پیدا شده است و آن هم قطر و ترکیه می باشند.

قطر همسایه کوچک عربستان است که تقریبا تا نیمه دهه نود میلادی، از حمایت عربستان برخوردار بود. قطر از سال 1995 و زمانی که "حمد بن خلیفه آل ثانی" قدرت را در دست گرفت، نقش مهمی از خود نشان داد؛ بطوری که این مسأله در شبکه خبری الجزیره و شرکت هوایی قطر نمودار شد.

شبکه الجزیره نه تنها با پوشش مستقلانه خود در حمله آمریکا به عراق سبب جذب مخاطبان شد، بلکه تلاش کرد با خاندان حاکم در قطر ابراز همدردی کند؛ مسأله ای که سعودی ها را ناراحت کرد و سبب شد قطر به عنوان نیرویی بزرگ در جهان اسلام پدیدار شود. پس از این نیز قطری ها جرئت ورود به مراکز قدرت یافتند و بوسیله پول سرشار گاز که در سال های اخیر به دست آورده بودند، طرح های خود را افزایش دادند. طبق اعلام نیویورک تایمز، اقتصاد قطر از 8.1 میلیار دلار در سال 1995 به 210 میلیارد دلار در سال 2014 رسید.این مسأله سبب شد قطر پولهای زیادی را به مدارس اهل تسنن و برخی هوادارانش در کشورهای مختلف اعطا کند.

اما مسأله ای که سبب شد سعودی ها گام نهایی را در قطع روابط با قطر بردارند، تلاش قطر برای دوستی با ایران، رقیب عربستان و آمریکا در منطقه بود. قطر اکنون کانال های ارتباطی عادی خود را با ایران حفظ کرده است.

سعودی ها اکنون به دنبال بازگرداندن قطر به فهرست کشورهای هم پیمانشان هستند. به مجرد آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از ریاض بازدید و قبول کرد عربستان ریاست کشورهای اهل تسنن را عهده دار باشد، عربستان با موافقت آمریکا تصمیم به منزوی کردن قطر گرفت و مصر، بحرین، یمن و مالدیو را به هماهنگی با طرح خود برای قطع رابطه و تحریم قطر مجبور کرد.

نشنال هرالد در پایان می نویسد: اما این اقدام عربستان پیشرفت زیادی با خود به همراه نداشت، بلکه به رقبای این کشور در جهان تشیع و تسنن فرصت ورود داد. بطور مثال ایران تا کنون چندصد تُن مواد غذایی و آب آشامیدنی به قطر ارسال کرده است.  این در حالی است که پیشتر این مواد را قطر از عربستان وارد می کرد. علاوه بر این ترکیه نیز شمار نیروهای خود را در قطر از 100 نفر به 3 هزار نفر افزایش داده است.

این در حالی است که برخی هم پیمانان عرب سعودی ها با همگامی با عربستان مخالفت کرده اند. کویت و عمان به دنبال میانجی‌گری هستند و مراکش نیز وعده ارسال مواد غذایی به قطر را داده است. پاکستان نیز اکنون در این بازی بی طرف خواهد ماند.

 شکست خوردن سیاست " یا با ما، یا علیه ما" ثابت شده و این مسأله بجای محاصره قطر، سبب شده است انزوا نصیب سعودی ها شود. این مسأله سبب تشویق کشورهای سنی مذهبی مانند ترکیه خواهد تا سعودی ها را از رهبری کشورهای اسلامی دورتر کنند و این مسأله ای است که سعودی ها با آن مخالفت خواهند کرد.


انتهای پیام/
  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۲۷ خرداد ۱۳۹۶
این توانایی مالدیو منو کشته!

مالدیو قطر را تحریم کرد!!!!!!!!!!!
آخرین اخبار