بیات گفت: مشکل تامین هزینه های مسابقات شطرنج قهرمانی جهان فقط مربوط به کشور ما نمی شود حتی رقابت های قهرمانی مردان جهان نیز با چنین مشکلی روبه رو شد.

مشکل بدهی به فیده فقط مختص ایران نیست/ محدودیتی برای حضور شطرنج بازان در مسابقات غرب آسیا نیستبه گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان مسابقات شطرنج قهرمانی غرب آسیا در 2 بخش آزاد و بانوان از تاریخ ۸تا ۱۷ تیر ماه به میزبانی تهران برگزار می شود و 13شطرنج باز از کشورهای غرب آسیا  از جمله لبنان، قطر، امارات، بحرین، کویت، عمان، فلسطین، اردن، عراق در این رقابت ها حضور دارند. 
 
بر اساس توافق فدراسیون آسیا و رئیس زون ۳.۱ این مسابقات تغییراتی در برگزاری این مسابقات ایجاد شد که طبق آن، رقابت هایی که در گذشته به صورت دوره ای برگزار می شد،اکنون به صورت آزاد و با سیستم سوئیسی برگزار می شود. 
 
براین اساس دارندگان درجه بین المللی حداقل ۱۸۰۰ در بخش آزاد و دارندگان درجه بین المللی حداقل ۱۶۰۰ در بخش بانوان مجاز به شرکت در این مسابقات هستد.
 
لازم به ذکر است مسابقات قهرمانی زون های ۳.۳ و ۳.۶ آسیا در چندین دوره گذشته با شرایط مشابه برگزار شد.
 
ساره بیات دبیر فدراسیون شطرنج درباره علت تغییر در قوانین مسابقات قهرمانی غرب آسیا تصریح کرد: فدراسیون آسیایی در بیشتر زون هایی که برگزار می کرد تغییراتی ایجاد کرد و این بار تصمیم گرفت در مسابقات زون 1 و 3 که مربوط به غرب آسیا است نیز تغییراتی ایجاد کند تا این مسابقات با  رقابت بیشتر شطرنج بازان برگزار شود.
 
وی درباره امتیازات تغییر قوانین مسابقات شطرنج غرب آسیا بری شطرنج بازان اظهار داشت: برگزاری مسابقات به روش سوئیسی باعث می شود بازیکنان بیشتری در مسابقات شرکت کنند که از این لحاظ برای شطرنج بازان دیگر این فرصت به وجود می آید تا تجربه حضور در این مسابقات را کسب کنند و همچنن طبق قوانین گذشته بانوان نسبت به آقایان سهمیه کمتری برای شرکت در مسابقات داشتند اما طبق قوانین جدید حضور شطرنج بازان هیچ محدودیتی ندارد.
 
 
محدودیتی برای حضور شطرنج بازان در مسابقات غرب آسیا نیست
دبیر فدراسیون شطرنج درباره اینکه طبق قوانین جدید حضور شطرنج بازان در این مسبقات تا چه اندازه افزایش پیدا می کند عنوان کرد: در گذشته هر کشور مجاز بود 2شطرنج باز به مسابقات قهرمانی غرب آسیا اعزام کند و کشور میزبانی هم می توانست با 8 سهمیه در مسابقات شرکت کند اما طبق قوانین جدید و  برداشته شدن محدودیت حضور شطرنج بازان، پیش بینی می شود بیش از 70شطرنج باز از کشورهای غرب آسیا در این رقابت ها حضور داشته باشند.
 
بیات افزود: مسابقات شطرنج قهرمانی غرب آسیا هر 2 سال یک بار برگزار می شود. به دلیل اینکه قهرمان بخش مردان و زنان این رقابت ها به مسابقات قهرمانی جهان به مزبانی گرجستان اعزام می شود از اهمیت زیادی برخوردار است و پیش بینی می شود بازیکنان رقابت نزدیکی باهم داشته باشند. 
 
دبیر فدراسیون شطرنج گفت: شطرنج بازان کشورمان برای کسب عنوان قهرمانی رقابت سختی با حریفان آسیایی خود خواهند داشت امیدوارم با توجه به افزایش حضور شطرنج بازان در این مسابقات بازیکنان کشورمان از این فرصت استفاده کنند و با کسب عنوان قهرمانی در هر دو بخش مردان و زنان سهمیه حضور در رقابت های قهرمانی جهان را کسب کنند.
 
دبیر فدراسیون شطرنج در پاسخ به این سوال که با توجه به مشکلات پیش آمده در تامین هزینه های مسابقات شطرنج قهرمانیجهان فدراسیون برای میزبانی مسابقات غرب آسیا مشکلی ندارد اظهار داشت: مشکل تامین هزینه های مسابقات شطرنج قهرمانی جهان فقط مربوط به کشور ما نمی شود حتی رقابت های قهرمانی مردان جهان نیز با چنین مشکلی روبه رو شد. با توجه به هزینه بالای این مسابقات هر کشور دیگری اگر این مسابقات را برگزار می کرد با چنین مشکلی مواجه می شد بنا براین بروز این اتفاقات در برگزاری چنین رویداد مهمی طبیعی است. مشکلی که در تامین هزینه مسابقات قهرمانی زنان به وجود آمد تاثیری در برگزاری قهرمانی غرب آسیا ندارد. در صورتی که این مسابقات در ایران برگزار نمی شد هزینه های اعزام شطرنج بازان به کشور دیگر بیشتر از برگزاری این مسابقات در ایران می شد.
 
وی ادامه داد:خوشبختانه با همکاری وزارت ورزش و جوانان هزینه های جوایز مسابقات تامین شده است و فقط حق فیده که حدود 180 هزار دلار است باقی ماند که طبق رایزنی های صورت گرفت در سه مرحله پرداخت خواهد شد.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: مسابقات شطرنج قهرمانی غرب آسیا از 9 تیرماه به طور رسمی در محل فدراسیون شطرنج برگزار می شود و شطرنج بازان خارجی در هتل ورزشی اسکان داده خواهند شد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار