یک کارشناس مسائل منطقه گفت: امارات با خرج هزینه‌های هنگفت نام دو جزیره ایرانی را تغییر داده و با دلایل واهی از جمله نزدیکی جغرافیایی و کوچک‌بودن سعی در مالکیت این جزایر دارد.

ادعای جدید امارات در جزایر ایرانی «آریانا» و «زرکوه»یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار سیاست‌خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه طبق نقشه‌ها و اسناد موثق تاریخی و بین‌المللی این دو جزیره کوچک اما حیاتی یعنی «آریانا» و «زرکوه» متعلق به ایران است، اظهار داشت: در تعاملات و بده بستان‌هایی که رژیم سابق با انگلیس داشت و تحولاتی که منجر به اتحاد شیخ‌نشین‌های هفت‌گانه و شکل‌گیری امارات متحده عربی شد، دو جزیره زرکوه که حدود ۸ کیلومتر مربع و جزیره آریانا با حدود ۱۲ کیلومتر مربع  که در آن زمان یعنی سال۱۳۵۱ ظاهرا ارزش اقتصادی، نظامی، توریستی و جمعیتی نداشت، مورد غفلت مقامات رژیم پهلوی قرار گرفت.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: شیخ‌نشین شارجه به دلیل نزدیکی به این دو‌ جزیره ابتدا به‌صورت موقت به‌عنوان مکانی برای پهلوگیری قایق‌های ماهیگیری و کمپ استراحت غواصان استفاده می‌کرد، اما به مرور کشفیاتی در جزایر صورت گرفت، در زرکوه نفت کشف شد و به اهمیت توریستی جزیره اریانا افزوده شد.

وی تصریح کرد: امارات با خرج هزینه‌های هنگفت حتی نام دو جزیره، خصوصأ اریانا را تغییر داد و با دلایل واهی از جمله نزدیکی جغرافیایی و کوچک بودن دو‌ جزیره خود را مالک‌ جزایر می‌داند.

این منبع آگاه ادامه داد: این دو جزیره بر خلاف تصوری که بعضی کارشناسان دارند، در  دریای سرزمینی امارات واقع نشده است، چرا که هر کشور تا فاصله ۲۴ مایل( تقریبا ۴۴ کیلومتر) از ساحل خود به طرف دریا حق مالکیت دارد که اصطلاحأ به آن آبهای داخلی و دریای سرزمینی می‌گویند، در حالی که فاصله دو جزیره زرکوه و آریانا ( که اماراتی‌ها به آن صیر ابو نعیم می‌گویند) بیش از ۶۰ کیلومتر است.

کارشناس مسائل منطقه اضافه کرد: به نظر می‌رسد سه مساله موجب زیاده‌خواهی امارات شده است، اول کوچک بودن بیش از حد دو جزیره است، به‌عنوان مثال منطقه ۱۲ شهرداری تهران را در نظر بگیرید، مجموعه مساحت این دو جزیره تقریبا ۵ برابر کوچکتر از مساحت منطقه ۱۲ تهران ( یکی از کوچک‌ترین مناطق۲۲ گانه تهران) است و مساله دوم عدم تمایل ایران به ورود به مشاجرات مرزی است و سوم اینکه گمان می‌شد این دو جزیره، متروکه و بلااستفاده هستند.

وی گفت: به‌نظرم وزارت امور خارجه باید قبل از اینکه امارات با نفوذ خود در مجامع بین‌المللی سلطه خود بر جزایر را تثبیت کند، فورأ کمیته یا گروهی را مامور ارائه گزارش و متعاقبأ تشکیل پرونده در مراکز بین‌المللی ذی صلاح کند. از طرفی تا زمانی که طرفین به نتیجه نرسیده‌اند، نباید اجازه حضور و ساخت و ساز بیشتر توسط طرف اماراتی در این دو جزیره داده شود.
 
وی خاطرنشان کرد: این دو جزیره اگر چه بسیار کوچک هستند و به امارات نزدیکترند اما اولأ جزایر کوچک‌تر از این دو نیز در خلیج فارس وجود دارند در ثانی نزدیکی و دوری از خاک یک کشور موجب تملک یا عدم تملک نمی‌شود کما اینکه دو‌ جزیره «سقطری» و «کیلمیا» در مجاورت سومالی قرار دارند و با وجود اینکه بیش از ۲۰۰ کیلومتر با یمن فاصله دارند متعلق به این کشور است و سومالی حقی برای حضور و تصاحب جزایر را ندارد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نرگس
۱۶:۰۰ ۰۱ تير ۱۴۰۱
والا ما تا به حال چیزهایی به این مهمی رو نشنیده بودیم مثلا من خودم تازگیا فهمیدم که بحرین جز ایران بوده ودر زمان شاه خائن بی چک و چونه از ایران جدا شده اونوقت بعضیا سنگ شاه
جنایتکار خائن وطن فروش مفسد اخلاقی و اقتصادی رو به سینه میزنن و فهم و شعور ندارن که در زمان امام خمینی عراق به ایران حمله کرد و کل دنیا با صدام بودن 8 سال جوونهای دسته گل مردم به فرمان امام خمینی یک وجب از خاک ایران رو ندادن به بیگانه
باید تو کتابهای درسی مخصوصا در تلویزیون اون هم بخش اخبار یه بخشی باشه که درباره این مسائل یکسره آگاهی بده
اینجا یه اتفاق ساده بی اهمیت میفته بی بی سی و من و تو یکسره درباره اش برنامه میذارن
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۹:۳۷ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
لطفا بحرین رو هم برگردونید
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۷:۵۰ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
جزایر ایرانی آریانا و زر کوه باید هر چه سریعتر از اشغال امارات متحده خارج شوند.
چرا این موضوع را به فراموشی می سپارید.چرا اذهان عمومی را بی اطلاع می گذاریم
یک وجب از خاک ایران نباید در اشغال بیگانگان باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
این جزایر مال ماست خواهشمندم از مسؤلان پیگیری هرچه سریعتر کنند
Germany
هادی
۰۴:۵۶ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
متاسفانه سهل انگاری مسئولان مایه سرخوردگی است ! سرزمین ما بخاطر اینکه یک وجب خاکمان بدست صدام نیفتد جمعیت میلیونی آواره و زخمی و جانباز و شهید داده ایم و صدها میلیارد دلار خسارت مالی تحمیل شد اما یک وجب خاک ندادیم . سهل انگاری مسئولان و رسانه ها و عدم اطلاع رسانی به مردم لطمه به خون شهدای ایران زمین در طول تاریخ است .
از طریق مراجع بین المللی احقاق حق شود در صورت عدم پاسخ مناسب ، خاک خود را با قدرت پس بگیریم … اماراتی ها ترسو هستند یکم باهاشون مقتدرانه برخورد بشه خودشون از خاک ما خارج میشن …اماراتی که سابقش به ۵۰ سال نمیرسه در برابر ایران چندهزار ساله شاخ شده !
این دو جزیره دارای موقعیت استراتژیک نظامی و توریستی و انرژی است … بیدار شویم با سکوتمان فقط بیگانگان اشغالگر از جنوب تا شمال مدعی شده اند !
Iran (Islamic Republic of)
ایمان
۱۹:۲۳ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
این پیگیری نکردن مسئول عین پایمال کردن خون شهداست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۶ ۱۶ فروردين ۱۴۰۰
چرا از ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ تا الان به صورت گشترده رسانه ای نشده تا همه ی مردم این مطلب را مطالبه کنند و به پشتوانه ی مردم خاک سرزمینمان پس گرفته شود؟
حال آن که هیچ معاهده ی ننگینی هم برای تسلیم این قسمت از خاکمان نبسته ایم
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۹:۱۱ ۱۴ فروردين ۱۴۰۰
چرا وزارت خارجه نسبت به این دزدی ودست درازی به خاک پاک ایران اسلامی توسط دولت جنایتکار امارات سکوت کرده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
امارات هیچ غلطی نمیتواند‌بکند،مگر‌هر‌جزیره‌ای‌که‌در‌نزدیکی‌امارات‌قرار‌
دارد،قرار‌است‌مال‌امارات‌شود‌،به‌نظر‌من‌باید‌همهی‌مسولان‌کشوری‌
ازجمله سردار سلامی،دستور‌بدهد‌در‌انجا‌پایگاه‌نظامی‌احداث‌و
عربها اماراتی را برای همیشه از آن جا اخراج کند.
باتشکر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۲۶ دی ۱۳۹۹
این جزایر اصلا مهم نیست ،مهم برادران فلسطینی ،عراقی،سوری و یمنی هستند که باید به آنها توجه شود ،وطن مهم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۱۶ دی ۱۳۹۹
از مسولین سیاست خارجی خواهش مندیم که این مناطق را به نام ایران ثبت کنند و نیروی نظامی در ان جا مستقر کنند
United States of America
سامان
۱۷:۰۹ ۰۸ دی ۱۳۹۹
اگردراین مرحله که ابتدای همکا ریهای اسرائیل وامارات است، ماکوتاه بیاییم، بزرگترین ضربه را بخود زدیم، باید نیروهای ایران آنجا را بلافاصله دراختیار خود گرفته واشغالگران را ازآنجا اخراج کنند
United States of America
ممد
۰۷:۰۹ ۰۲ آذر ۱۳۹۹
امارات غلط کرده، وزارت خارجه نباید منفعل یاشه.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۹:۴۵ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
سلام باید هرچه در توان داریم مصروف کنیم و این جزایر مان را به اغوش وطن برگردانیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
باید این جزایر مان را به خاک وطن برگردانیم باید تاش کنند و نباید حقمون رو پامال بکنند
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۰:۵۲ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
باید وزارت خارجه پیگیری نماید
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۱:۵۴ ۲۳ خرداد ۱۳۹۹
باید این دو جزیره رو دوباره به دست بیاریم ... مسولان محترم جمهوری اسلامی بیشتر تلاش کنید ...
آخرین اخبار