مدیرکل میراث فرهنگی فارس از مرمت یک کاروانسرای قاجاری در کازرون خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: در راستای سیاست های کلان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، این سازمان با تخصیص بودجه ملی با اعتبار 500 میلیون ریال به بنای کاروانسرای میان کتل متعلق به دوره قاجار اقدام و فعالیت های حفاظتی و مرمتی توسط تیم کارشناسان استان و با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی شهرستان بزودی آغاز می شود.
 
امیری افزود: اقدامات حفاظتی و مرمتی شامل تقویت پی دیوارها و پشت بندها، حذف عوامل بیولوژیکی آسیب رسان به بنا (حذف درختان و درختچه ها ) ،سبک سازی قسمت های سقف و پوشش مجدد آن و تثبیت سنگ های ریخته شده در نما ومرمت اضطراری استحکامی دیوارهای بنا در دستور کار تیم کارشناسان مرمتی است.

وی ادامه داد: کاروانسرای میان کتل به عنوان طرح مرمت اضطراری دارای ردیف بودجه ی ملی می باشد که در دو سال گذشته، نقشه برداری، آسیب شناسی و آسیب نگاری گردیده و بر اساس طرح موجود بودجه به آن اختصاص داده شده است.

کاروانسرای میان کتل در یک منطقه کوهستانی واقع و پوشش گیاهی اطراف آن عمدتا درختان بلوط، بنه ،کلخنگ و بادام کوهی تشکیل می دهند.
 
این منطقه ذخیره گاه زیست کره ارژن و پریشان که محل نگهداری گوزن زرد ایرانی وحیوانات وحشی است و هم اکنون نیز تحت حفاظت محیط زیست قرار دارد.

کاروانسرای میان کتل متعلق به دوره قاجاریه بر سر راه جاده قدیم شیراز به کازرون حد فاصل بین دشت ارژن و کتل پیرزن در نزدیکی روستای کلانی واقع شده است.
 
این کاروانسرا به شماره 3667 در سال 1379در فهرست آثار ثبتی ملی ایران قرار گرفته است.
انتهای پیام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.