با بهره برداران آنغوزه بدون مجوز در مهریز، برخورد می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ سید علی باقری رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهریز گفت: بهره برداری از گیاه دارویی و صنعتی آنغوزه در این شهرستان، بدون کسب مجوز، غیر قانونی است و با متخلفان برخورد می شود.

باقری افزود: با توجه به بازدید های میدانی صورت گرفته و نیز وضعیت بارندگی شهرستان در سالجاری و پوشش مناسب آنغوزه و با توجه به مصوبه کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بعد از حدود 4 سال زمینه بهره برداری این گیاه فراهم آمده است.

وی با بیان اینکه بهره برداری از گیاه آنغوزه فقط از طریق شرکت در مزایده و تعیین بهره بردار و صدور مجوز از سوی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری امکان پذیر بوده و برداشت غیرقانونی آن جرم محسوب شده و پیگرد قانونی دارد اظهار داشت: در مراتعی که بهره برداری صورت می گیرد بعد از برداشت محصول عملیات احیاء مراتع شامل بذرپاشی و کپه کاری توسط بهره بردار صورت می گیرد و ملزم به انجام آن می باشند و مراتع نیز قرق شده تا پوشش منطقه برای آینده ای نزدیک و بهره برداری دیگر وضع اولیه خود را بدست آورد.

این مسئول خاطر نشان کرد: از هر گیاه آنغوزه 20 تا 40 گرم شیره استحصال می شود که از شیره آن ده ها نوع ماده دارویی ارزشمند بدست می آید که به علت نبودن صنعت تبدیل در ایران ، به صورت خام و بدون فرآوری صادر می شود.

باقری از متقاضیان بهره بردار خواست تا با مراجعه به سایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد به نشانیhttp://yazd.frw.org.ir و دریافت اسناد مزایده و اطلاع از شرایط آن حداکثر اول تیرماه با تحویل اسناد به دبیرخانه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در مزایده مربوطه شرکت نمایند.

وی در پایان اظهار داشت با متخلفان بهره بردار به استناد ماده 3 قانون حفاظت و بهره برداری برخورد قانونی خواهد شد.

آنغوزه دارای اثر ضد تشنج است و در رفع بیماری های منشا عصبی، دستگاه تنفس، حنجره و دستگاه هضم، آسم و رفع یبوست افراد مسن به کار می رود.

مرکز شهرستان مهریز در 30 کیلومتری یزد واقع شده است.

انتهای پیام/ ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.