دبیر کل سازمان ملل در دیدار با رئیس اجرائی دولت وحدت ملی افغانستان اعلام کرد که از کشور چین خواسته تا برای بهبود روابط کابل- اسلام آباد میانجی گری و با طرفین در این راستا همکاری کند.

گوترش از چین خواست میان افغانستان و پاکستان میانجیگری کندبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، دفتر مطبوعاتی ریاست اجرائی افغانستان روز پنجشنبه گزارش داد که «آنتونیوگوترش» در این دیدار گفت که پیام مردم و دولت این کشور را دریافت کرده و نگرانی آن ها را در اسرع وقت با شورای امنیت این سازمان درمیان خواهد گذاشت.

دبیر کل سازمان ملل با ابراز خرسندی از سفر به کابل و دیدار و گفت و گو با مردم و مقامات افغانستان گفت که وی از فرایند صلح و ثبات در افغانستان با قاطعیت دفاع و حمایت می کند و در بخش های سیاسی٬ اقتصادی و نیازهای بشردوستانه به کمک خود ادامه خواهد داد.

وی افزود که پیش از سفر به کابل از کشورهای آسیای مرکزی دیدار کرده و این کشورها علاقمندی وافری به کمک و همکاری با افغانستان در بخش های مبارزه با تروریسم و توسعه روابط بازرگانی- اقتصادی دارند.

گوترش گفت که شاهد اراده ترکمنستان به همکاری اقتصادی و عملی‌ شدن تعهدات دوجانبه با افغانستان در باره انرژی و بازرگانی بوده و اجرای طرح یک راه و یک کمر بند چین نیز به بهبود روابط اقتصادی- تجاری منطقه به خصوص افغانستان، کمک می ‌کند.

وی گفت که دولت وحدت ملی با وجود ادامه حملات تروریستی و قربانی مردم، دروازه های گفت وگو با مخالفان را باز گذاشته که قابل تمجید است و افزود: انسجام داخلی و وحدت نیروهای سیاسی برای نتیجه بخش بودن گفت و گو با کشورهای منطقه و گروه‌های مسلح مخالف، دارای اهمیت است.

وی تآکید کرد که مشکلات، در یک بعد، نباید مانع توجه و تلاش در ابعاد و مسائل دیگر افغانستان شود.

عبدالله عبدالله نیز از کمک‌های بشردوستانه و همکاری‌های سازمان ملل به افغانستان به ویژه کمک های فراوان این سازمان برای رسیدگی به پناهندگان و بی خانمان ها، قدردانی کرد.

وی با تشریح وضعیت داخلی افغانستان و سیاست های منطقه این کشور گفت که مشکلات عمده این کشور با پاکستان بوده و تلاش ها برای بهبود روابط دو کشور آغاز شده است.

وی از دبیرکل سازمان ملل خواست که پاکستان را متقاعد سازد تا از روند صلح افغانستان حمایت کند و دست از حمایت و تجهیز گروه‌های تروریستی و مسلح بردارد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.