به
گزارش گروه استان های
باشگاه خبرنگاران
جوان از شیراز؛ ناصر قجری معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس گفت: افق چشم انداز ما رسیدن به نقطه ای است که با در نظر گرفتن ظرفیت ها و محدودیت های جامعه، دانش آموزان با آگاهی و آزادی دست به انتخاب رشته تحصیلی و شغلی بزنند.
قجری افزود: فردی که در درون خود استعداد کاری نداشته باشد و با توجه به شرایط ایجاد شده در حوزه ای جدای از استعدادش حرکت کند، هیچگاه نمی تواند از شکوفایی و شادی و رضایت باطنی برخوردار باشد حتی اگر در ظاهر شرایط مناسبی برای او فراهم شده باشد.
وی با اشاره به وظیفه آموزش و پرورش در زمینه راهنمایی و هدایت دانش آموزان برای انتخاب رشته ادامه داد: تمام عوامل آموزش و پرورش باید زمینه را به گونه ای فراهم کنند که هر فرد مطابق علایق، استعدادها و شرایط خود هدایت شود و به سمت رشته و شغلی مورد علاقه اش حرکت کند.
قجری بیان کرد: آموزش و پرورشی موفق است که اطمینان بخش و رهایی بخش باشد و بتواند یاس و ناامیدی را در دانش آموزان کم و آنان را افرادی پایدار و با ثبات تربیت کند و این امر از طریق شناسایی توانمندی های دانش آموزان و زمینه سازی برای بروز و به فعلیت در آمدن استعدادها و علایقشان میسراست.
وی اظهار داشت: اگر موضوع هدایت تحصیلی در نظام آموزشی به خوبی اجرا و معایب آن اصلاح شود اتفاقات بزرگی درجامعه رقم می خورد، همانگونه که درکشورهای توسعه یافته که تجربیات موفق آموزشی و پرورشی دارند بحث هدایت تحصیلی و انتخاب شغل دانش آموزان از نظم و شکل مناسبی برخوردار است.
معاون آموزش و پرورش فارس با تاکید بر اینکه نباید درگیر تب بعضی از رشته ها و مشاغلی باشیم که مقطعی هستند و ممکن است در آینده شرایط آنها تغییر کند، از مدیران و مشاوران مدارس درخواست کرد تا در زمان باقی مانده نسبت به فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به دانش آموزان و خانواده های آنان همچنین دبیران دوره اول متوسطه اقدام و زمینه را برای هرچه مطلوب تر شدن روند انتخاب رشته دانش آموزان فراهم کنند.
انتهای پیام/ر