حجت‌الاسلام‌والمسلمین ریاضت از اهمیت شأن نزول قرآن کریم و ارزش شب‌های قدر می‌گوید.

آیا فقط شب قدر مختص نزول قرآن است؟حجت‌الاسلام والمسلمین محمود ریاضت پیرامون فضیلت و ارزشمندی شب‌های مبارک قدر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: به تعبیر قرآن کریم، بهترین شب، شب قدر نامگذاری شده است و همان طور که از عنوان این شب مشخص است، به معنای ارزش و بها یاد شده و ارزش این شب از هزار شب در طی سال برتری دارد. چرا که به تعبیری، ما در شب‌های قدر می‌توانیم ره صد ساله را یک شبه برویم، هزار ماه تقریبا 84 سال می‌شود، یعنی انسان می‌تواند عبادتی که در 84 سال انجام می‌دهد، در یک شب قدر جمع کند.

وی در ادامه در خصوص شأن نزول قرآن در ماه مبارک رمضان بیان کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «شب قدر نه به خاطر نزول قرآن، بلکه چون این شب، ارزشمند بود، ما قرآن را در آن هنگام نازل کرده‌ایم.» چرا که این شب بالاترین ارزش زمینی و آسمانی را دارد و بهایش بسیار بالاست.

در شب قدر آسمانیان توشه یک سال ما را از زمین جمع می‌کنند

استاد دانشگاه علوم دینی افزود: 364 شب در طول سال، دست زمینی‌ها به سمت آسمان بلند است، اما شب قدر در یک اتفاق عجیب، دست آسمانیان، ملائکه بر طبق آیه شریفه « تنزل الملائکه و روح فیها به اذن ربهم من کل امر» به سمت زمین دراز است و اگر کسی بتواند قدر این شب‌های مبارک را پیدا کند، لازم نیست دیگر دست‌هایش را بالا بگیرد، لذا هر آنچه که ذره ذره در طی یک سال می‌خواهیم، عالم وجود آسمانی توشه یک سال ما را از زمین جمع می‌کنند.

حجت‌الاسلام ریاضت با تأکید بر اینکه ارزش شب قدر به تشرف ملائکه، ارواح، اولیا و عالم وجود آسمانیان نزد حضرت ولیعصر (عج) است، در این‌ باره اظهار داشت: یکی دیگر از معنایی دیگر شب قدر، مشخص شدن قدر و ارزش یک سال آینده است، به این تعبیر که عالم آسمان با آمدن نزد امام زمان (عج) برنامه یک ساله را با مزین شدن امضای حضرت حجت (عج) گرفته و به عالم والا می‌برند، به این شرط که پیش از فرا رسیدن شبهای قدر، فاصله خود را با کانون این شب وجود صاحب‌الزمان (عج) کم و این 18 روز گذشته از ماه مبارک رمضان را درک کنیم.

بهترین دعا؛ دعا در حق کفار است

وی بنا به آیه شریفه «انا انزلنا فی لیله المبارکه» عنوان کرد: شب قدر، شبی بسیار مبارک است، این جانب که بنا به اعمال خاصی که دارد زیارت امام حسین (ع) در این شب‌ها سفارش شده است. در اصل این ایام شب زیارت و دیدار است، چنانکه همه عالم آسمان به زیارت امام زمان (عج) می‌آیند و ارزش بسیار بالایی دارد.

حجت‌الاسلام ریاضت در پایان با اشاره به اینکه بهترین دعا در شب قدر، دعا برای هدایت انسان‌ها، به خصوص دشمنان است، خاطرنشان کرد: مرحوم سید ابن طاووس در کتاب اقبال می‌فرمایند: «بهترین عمل: زیارت سید الشهدا (ع)، بهترین کار مذاکره علمی و بهترین دعا؛ دعا در حق کفار است.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.