در بحبوحه تنش‌های ایجاد شده در منطقه خلیج‌فارس، عربستان سعودی و متحدانش بیش از هر زمان دیگری برای عادی‌سازی روابطشان با اسرائیل آمادگی دارند.

شوی سیاسی عربستان سعودی و متحدانش در قطر برای اتحاد با اسرائیل
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از شبکه الجزیره انگلیسی، عربستان سعودی و متحدانش، که خواهان قطع رابطه قطر با جنبش مقاومت اسلامی (حماس) هستند، بیش از هر زمان دیگری برای عادی‌سازی روابطشان با اسرائیل آمادگی دارند. 

خبرنگار این شبکه گفت: هرگز تاکنون، یک شهروند سعودی در کانال دو تلویزیون اسرائیل ظاهر نشده بود، اما اخیراً یک تحلیلگر سعودی برای اولین بار در برنامه گفتگوی کانال 2 تلویزیون اسرائیل شرکت کرد و همان اتهامات عربستان سعودی را مبنی بر این که قطر از تروریسم حمایت می کند، در این برنامه تکرار کرد. 

بحران خلیج (فارس)، که درپی محاصره اقتصادی و دیپلماتیک قطر، به سرکردگی عربستان سعودی، یک هفته است که آغاز شده، به شدت مورد توجه رسانه های اسرائیلی قرار گرفته است. کابینه اسرائیل نیز در این مناقشات، طرفِ عربستان سعودی را گرفته است. به عنوان مثال، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، بلافاصله پس از آغاز این بحران گفت: کشورهای عربی سرانجام به این نتیجه رسیده اند که اسرائیل «دشمن» نیست. نتایاهو تأکید کرد: تغییری چشمگیر در روابط کشورهای منطقه با اسرائیل به وجود آمده است، زیرا آنان ما را به عنوان «همکار» و نه «دشمن» در «جنگِ مشترک علیه افراط‌گرایی اسلامی» می بینند. 

آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ اسرائیل، نیز این بحران را یک «فرصت» برای اسرائیل تلقی کرد و گفت: مذاکرات صلح، که دهه ها است به جایی نرسیده است، ممکن است تغییر کند و احتمال می رود که اسرائیل، فلسطینیان و جهان عرب، از هر زمانِ دیگر در گذشته، به توافق نزدیک تر شده باشند.  

خبرنگار اضافه کرد: پس از آن که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، ماه گذشته با سران عربستان سعودی و اسرائیل در منطقه دیدار و گفتگو کرد، گزارش هایی درباره تحرکاتی در راستای عادی سازی روابط میان اسرائیل از یک سو، و عربستان سعودی و امارات عربی متحده از سوی دیگر، به کمک آمریکا، مخابره شده است. دونالد ترامپ نیز اعلام کرد توافقی نهایی برای حل و فصل اختلافات میان اسرائیل و فلسطینیان ارائه خواهد کرد. 

خبرنگار افزود: یکی از مشکلات اصلی که باعث بحران منطقه خلیج (فارس) شده، حمایت های آمریکا و اسرائیل را از عربستان سعودی و متحدانش درپی داشته است، جنبش حماس در نوار غزه است. اسرائیل همواره حماس را گروهی تروریستی خوانده، ولی آنچه اکنون تغییر کرده این است که عربستان سعودی از قطر خواسته است مناسبات خود را با این گروه مقاومت فلسطینی (حماس) قطع کند. 

علی ابونعمه، یکی از پایه‌گذاران سازمان «انتفاضه‌ الکترونیکی» گفت: آنچه وجود دارد، اتحادِ به‌اصطلاح «سنی-عربی» به سرکردگی عربستان سعودی است، که آماده‌ همکاری و همدستی با اسرائیل بوده است و اکنون نیز به شدت تمایل دارد روابط خود را با اسرائیل، عادی سازی کند. وی افزود: ما اخیراً شاهد بوده‌ایم که مقامات سعودی بیش از پیش، به صورت کاملاً علنی و در انظار عمومی، به مناسبات خود با اسرائیل اشاره می‌کنند. این در حالی است که موضوع فلسطین، در برابر آن (عادی شدن روابط اعراب با اسرائیل) ایستاده است. 

 خبرنگار این شبکه در خاتمه افزود: در این بین، مردمِ نوار غزه گرفتار شده‌اند، زیرا اسرائیل به نوار غزه فقط چهار ساعت برق در شبانه روز می‌دهد. اسرائیل تلاش دارد جنبش حماس را فلج سازد. قطر می‌گوید که صرفاً از حماس به این علت حمایت می‌کند که از مردمِ غزه نگهداری و حفاظت کند و همچنین درها را برای گفتگو باز نگهدارد. همچنان که گرمای هوا در تابستانِ غزه افزایش می‌یابد، تهدیدات اسرائیل به انجام عملیات نظامی علیه این باریکه نیز داغ‌تر می‌شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار