دبیر کارگروه توسعه میادین نفتی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: مذاکره با 4 شرکت برای توسعه میدان شادگان همچنان ادامه دارد.

ادامه مذاکرات با 4 شرکت برای توسعه میدان نفتی شادگانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز؛ احمد محمدی، دبیر کارگروه توسعه میادین نفتی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به امضای تفاهم‌نامه بین مناطق نفتخیز جنوب و شرکت تنکو، بیان داشت: زمانیکه تفاهم نامه بین مناطق نفت خیز جنوب و شرکت تنکو برای توسعه میدان شادگان امضا شد تیم فنی این شرکت کامل نبود و قرار شد یک مشاور برای خود در نظر بگیرند که ممکن بود این مشاور داخلی یا خارجی باشد و این شرکت در حال انتخاب مشاور برای انجام مطالعات موردنظر است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مطالعه میدان شادگان به‌ جز شرکت‌ تنکو به شرکت‌های دیگری هم داده شده است یا خیر، افزود: مطالعه میدان شادگان علاوه بر تنکو به شرکت‌های پاسارگاد و شلمبرژه و کنسرسیوم پرگس نیز داده شده است.

مسئول کارگروه توسعه میادین نفتی مناطق نفتخیز جنوب در مورد میزان پیشرفت شرکت پاسارگاد در زمینه مطالعه میدان شادگان، اظهار کرد: این شرکت روی میادین کرنج، پارسی و شادگان در حال مطالعه است و احتمالا نتیجه مطالعه شادگان را زودتر از مخازن دیگر ارائه کند. مناطق نفتخیز جنوب با همه شرکت‌هایی که برای توسعه میادین اظهار تمایل می‌کنند به طور متوسط ماهی یک بار جلسه برگزار می‌کند.

محمدی در ادامه با اشاره به تداوم مذاکرات بین شرکت (  BP ) و مناطق نفتخیز جنوب اذعان داشت: ( BP ) اعلام کرده در آینده نزدیک نتیجه بررسی پیش‌نویس مدل مناطق نفتخیز جنوب را ارائه می‌کند و چنانچه شرکت ملی نفت ایران موافق باشد بین (  BP ) و مناطق نفت خیز جنوب ( HOA ) یا ( MOU ) امضا خواهد شد.

این مقام مسئول در مورد مذاکرات بین مناطق نفت‌خیز جنوب با شرکت ( BP )، خاطرنشان کرد: قبل از این‌که قراردادهای جدید نفتی توسط وزارت نفت معرفی شوند شرکت (  BP ) با مناطق نفتخیز جنوب برای توسعه میدان اهواز و بنگستان مذاکره داشت و شرکت (  BP ) همواره تمایل داشت با مناطق نفتخیز جنوب برای توسعه میادین اهواز همکاری کند.

احمد محمدی اظهار داشت: بعد از این که مدل جدید قراردادهای نفتی معرفی شد، وزارت نفت به مناطق نفتخیز جنوب ماموریت داد تا راسا با (  BP ) در کنار شرکت‌های دیگر مذاکره کند. همچنین این علاقه از سوی شرکت (  BP ) وجود داشت که راسا با مناطق نفتخیز جنوب وارد مذاکره شود. تاکنون حدود ۱۰ جلسه بین مناطق نفتخیز جنوب و شرکت (  BP ) برگزار شده و این شرکت چند بازدید از میدان اهواز داشته است.

دبیر کارگروه توسعه میادین نفتی مناطق نفتخیز جنوب از ارائه‌ پیش‌نویس مدل مناطق نفتخیز جنوب به شرکت (  BP ) در اردیبهشت‌ماه خبر داد و افزود: قبل از عید جلسه‌ای برگزار شد و شرکت (  BP ) خواستار پیش‌نویس مدل مناطق نفتخیز جنوب شد، اما در آن زمان این مدل تکمیل نشده بود سرانجام مناطق نفتخیز جنوب پیش‌نویس مدل را در اردیبهشت ‌ماه برای این شرکت ارسال و این شرکت هفته پیش اعلام کرد در آینده نزدیک نتیجه بررسی پیش‌بینی مدل و پیشنهادات و نظرات خود را اعلام خواهد کرد.

محمدی اذعان کرد: اگر شرکت (  BP ) با مدل پیش‌نویس مناطق نفتخیز جنوب موافق باشد چنانچه شرکت ملی نفت این اجازه را به مناطق نفتخیز جنوب بدهد این قرارداد بین مناطق نفتخیز جنوب و شرکت (  BP  )، ( HOA ) امضا می‌شود. در غیر این صورت بین این دو شرکت (  MOU ) امضا خواهد شد.

وی با تاکید بر این‌که شرکت (  BP ) علاقه دارد انحصارا روی توسعه میدان اهواز کار کند، گفت: میدان اهواز بزرگ‌ترین مخزن کشور است. ظرفیت تولید این میدان در شرایط نرمال روزانه یک میلیون بشکه برآورد شده است. در شرایط موجود این میدان ظرفیت تولید ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزار بشکه را دارد که ۶۵۰ هزار بشکه از آسماری و ۲۰۰ هزار بشکه از بنگستان تولید می‌شود.

دبیر کارگروه توسعه میادین نفتی مناطق نفتخیز جنوب در مورد هزینه موردنیاز برای توسعه میدان اهواز، اذعان داشت: اگر هزینه تولید هر بشکه را ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار در نظر بگیریم و چنانچه بخواهیم ظرفیت تولید از میدان اهواز را به یک میلیون بشکه در روز برسانیم سرمایه مورد نیاز برای توسعه این میدان عدد قابل توجهی می‌شود. از سوی دیگر علاوه بر توسعه میدان بازسازی تاسیسات موجود نیز مدنظر قرار دارد.

احمد محمدی اذعان داشت: تا زمانی که طرح توسعه میدان از سوی (  BP ) مشخص نشود نمی‌توانیم دقیقا اعلام کنیم این میدان برای توسعه به چه میزان سرمایه نیاز دارد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار