معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه بر لزوم توسعه کشاورزی حفاظتی در مزارع استان تاکید کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ افشین صفوی گفت: باید مزارع دیم استان به سمت کشاورزی حفاظتی سوق داده شوند.

وی افزود: در کشاورزی حفاظتی باید حداقل بهم خوردگی خاک را در جریان آماده سازی زمین زراعی برای کشت داشت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ادامه داد: در روش های کشاورزی حفاظتی باید حداقل ۳۰ درصد بقایای کشت قبلی در مزرعه باقی بماند.

کمبود تردد ماشین آلات در مزرعه و در پی آن کاهش ضرورت حضور زارعان و نیروی کار در مزرعه در کنار کاهش میزان مصرف انرژی ناشی از استفاده ماشین آلات کشاورزی از جمله مزایای توسعه کشاورزی حفاظتی بود که صفوی از آنها یاد کرد.

صفوی افزود: حفظ بافت و رطوبت خاک از دیگر مزایای توسعه کشاورزی حفاظتی است.

این مسئول در ادامه با اشاره به سیاست وزارت کشاورزی مبنی بر توسعه کشت پاییزه به منظور استفاده از آب باران تحت عنوان آب سبز یادآور شد: انتقال کشت هایی مثل نخود از بهاره به پاییزه به منظور استفاده مفید از آب باران در برنامه است.

صفوی ادامه داد: نخود «بیونیج» به عنوان نخود درشت و سفید بومی استان مناسب کشت بهاره است، اما ارقام دیگر نخود مثل عادل و منصور با عملکرد بهتر از نخود بیونیج مناسب کشت پاییزه هستند.

به گفته صفوی در حالی که عملکرد نخود رقم بهاره بیونیج از ۵۰۰ یا ۶۰۰ کیلوگرم بیشتر نمی شود، اما عملکرد ارقام پاییزه نخود به ۱.۵ تا دو تن در هکتار می رسد.

وی در ادامه با اشاره به واردات ۶۰ تنی بذر نخود از کشور ترکیه برای سال زراعی جاری افزود با تلاش های انجام شده ۲۳ تن از این میزان نخود در مزارع استان کرمانشاه کشت شده است.

 
انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.