اسماعیلی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

روایت و حماسه در قالب مثنوی برجسته می‌شود

روایت و حماسه خصوصا اگر در قالب مثنوی به نظم درآیند، برجسته می‌شوند.

رضا اسماعیلی، شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص منظومه‌سازی گفت: شاید اشاره مقام معظم رهبری در نشست صمیمانه‌ای که با تعدادی از شاعران پیشکسوت همزمان با میلاد امام حسن مجتبی(ع) داشته‌اند در بحث منظومه‌سازی به نمونه‌هایی مانند «شاهنامه فردوسی» باشد. این اثر در حوزه حماسی یکی از شاهکارهای ادبی است. آنچه در منظومه‌سازی برجسته می‌شود، روایت و حماسه است. این آثار بیشتر در قالب مثنوی سروده شده‌اند. مثنوی قالب شعری بسیار مناسبی برای بیان روایت است و اکثر شاعران پارسی زبان زمانی که خواستند یک داستان حماسی و نکته حکمت‌آمیزی را در شعرشان مطرح کنند از این قالب شعری استفاده کرده‌اند.

وی افزود: در «مثنوی معنوی» قصص قرآن مطرح می‌شود. شاید در منظومه‌سازی که مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته این مورد مدنظر بوده است که حماسه‌های خلق شده توسط رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس این قابلیت را دارد که به نظم کشیده شود و منظومه‌سازی‌هایی با این موضوعات توسط شاعران خلق شود.

این شاعر با اشاره به وجود فراز و نشیب‌هایی در دوران دفاع مقدس اظهار داشت: برای بیان دفاع از ناموس و کیان کشور در هشت سال دفاع مقدس می‌توان دست به منظومه‌سازی زد. شاعران در این چهار دهه کمتر به این سمت و سو حرکت کردند. کمتر شاعری به دنبال این مسئله رفته که منظومه‌سازی را دنبال کند. شاعران انقلاب اسلامی با توجه به آنکه نمونه‌های قابل تقلیدی در ادبیات داریم، می‌توانند در این حوزه دست به تجربه بزنند. البته این توانمندی در شاعران نسل انقلاب برای سرودن مثنوی به فعلیت درنیامده است.

اسماعیلی ادامه داد: با توجه به تنگنای زمانی و اینکه مردم فرصت نمی‌کنند مثنوی‌های بلند را بخوانند، بیشتر به سمت غزل، رباعی، دوبیتی و در نهایت قصیده رفتند. البته مثنوی سرایی در آثار کسانی چون علی معلم دامغانی دیده می‌شود. لهجه اکثر این مثنوی‌ها حماسی است و تاریخ انقلاب یا دفاع مقدس را به رشته نظم درآورده‌اند. حمید سبزواری هم مثنوی‌های قابل تأملی دارد. البته منظومه‌سرایی به مطالعه و صرف چند سال زمان نیاز دارد. با توجه به رخدادهای انقلاب و دفاع مقدس باید تقدم و تأخر زمانی در سروده‌ها وجود داشته باشد. این کار به نوعی تاریخ‌نگاری است. بنابراین، شاعران باید به تاریخ انقلاب و دفاع مقدس اشراف داشته باشند تا بتوانند منظومه‌سرایی کنند. 

وی تصریح کرد: با توجه به تأکیدی که مقام معظم رهبری روی منظومه‌سازی داشتند باید بستر این کار را فراهم کنیم و شاعرانی که این استعداد بالقوه را دارند به این مسئله توجه کنند. اگر بستر لازم برای منظومه‌سرایی را با توجه به آنکه این توانمندی به صورت بالقوه در شاعران وجود دارد، فراهم کنیم این استعداد می‌تواند به فعلیت درآید و این خواسته مقام معظم رهبری تحقق پیدا کند.
 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار