معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی از جدیدترین اقدام وزارت راه و شهرسازی برای توسعه و تاسیس بنادر خشک خبرداد .

 امینی معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی درگفتگو باخبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ از جدیدترین اقدام وزارت راه و شهرسازی برای توسعه و تاسیس بنادر خشک خبرداد و گفت: مطالعات ما برای شناسایی مکان‌های احداث بنادر خشک تمام شده است و بر اساس برنامه ششم باید حداقل ۶ بندر خشک را با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد کنیم.  

وی گفت: تا پیش از این در کشور ما ایجاد بنادر خشک سالیان درازی در حد شعار باقی مانده بود و از سوی مسئولان مطرح می‌شد اما کار اجرایی موثری صورت نگرفته بود؛ در سال ۹۳ و با توجه جدی این دولت به موضوع تاسیس بنادر خشک،مجوز احداث بندر خشک یزد با سرمایه‌گذاری ۴هزار میلیارد در سال ۹۳ صادر شد و اردیبهشت ۱۳۹۵ نیز ساخت بندر خشک اینچه‌برون با حضور معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در استان گلستان آغاز شد و به گفته‌ی امینی معاونت برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی اکنون مطالعات وزارت راه و شهرسازی برای شناسایی بنادر خشک تمام شده است و بر اساس برنامه ششم باید حداقل ۶ بندر خشک را با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد کنیم.

 امینی افزود: دولت در این دو سال مطالعات جامعی روی بنادر خشک انجام داده است و به دنبال استعداد بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بنادر خشک است؛ زمین‌های زیادی در قزوین، کرمانشاه، مشهد، اصفهان و کرمان وجود دارد که مستعد احداث بنادر خشک هستند و بعد از اتمام مطالعات برای جذب سرمایه‌گذار در این مناطق ورود می‌کنیم.

به گفته امینی هر بندر خشک به قیمت ۴۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان بستگی به نوع آن نیازمند سرمایه‌گذاری است و برای تأسیس ۷ بندر خشک مورد تایید سازمان ملل  به حدود ۳۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیازمندیم.

وی همچنین مشهد، سیستان و بلوچستان، فرودگاه امام خمینی، تبریز و بندر خشک آپرین تهران را جزو مکان‌هایی دانست که کاندید بین‌المللی ایجاد بنادر خشک هستند و افزود: علاوه بر آن‌ها یزد، اصفهان، و کرمان نیز  مکان‌هایی هستند که در طرح شناسایی استان‌های مستعد ایجاد بندر خشک معرفی شده اند.

گفتنی است بندر خشک پیشگامان یزد،نخستین بندرخشک تعاونی کشور است که مجوز آن توسط هیات دولت صادر شده و با سرمایه گذاری بخش خصوصی با جدیت در حال احداث است  به طوری که مدیرعامل بندرخشک پیشگامان از رو به اتمام بودن فاز نخست اولین بندرخشک تعاونی ایران در یزد خبر داده است.

غلامرضا رضایی با اشاره به آخرین وضعیت ساخت این بندرخشک از سوی گروه تعاونی پیشگامان کویر یزد، گفت: مراحل ساخت بزرگترین سردخانه دو مداره منطقه به پایان رسیده و هم‌اکنون مراحل تست قبل از بهره‌برداری را می‌گذارند.

وی افزود: همچنین منطقه ترمینال ریلی و ترمینال چند منظوره و سکوهای خدمات بار ریلی نیز قابلیت فعالیت عملیاتی و خدماتی دارد.

رضایی تاکید کرد: علاوه بر بخش‌های مختلف طرح، خدمات زیرساختی بندرخشک همچون گازرسانی به بخش‌های مختلف، آبرسانی و خدمات فیبرنوری نیز مراحل نهایی یا بهره‌برداری آزمایشی را می‌گذارند.

مدیرعامل بندرخشک پیشگامان به دسترسی جاده‌ای داخل سایت ۷۰۰ هکتاری بندرخشک نیز اشاره کرد و گفت: برای دسترسی بهتر مسیرهای شمالی و شرقی سایت و همچنین تقاطع خط ریلی با جاده، یک تقاطع غیرهمسطح در نظر گرفته شده بود که این طرح نیز تکمیل شده است.

انتهای پیام/ ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار