پایگاه اینترنتی روزنامه العرب در گزارشی به بررسی تاثیر قطع روابط برخی کشورهای عربی با قطر بر اقتصاد این کشور پرداخت.

قطع روابط برخی کشورهای عربی با قطر بر اقتصاد این کشور چه تاثیری خواهد گذاشت؟
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه العرب چاپ لندن در گزارشی نوشت تحلیلگران معتقدند اقدام چهار کشور عربی برای درج نام دهها تن از شخصیت های مرتبط با قطر در لیست تروریسم باعث شده است روی نقدینگی بانک‌های قطری که بیشتر منابع مالی آنها از کشورهای منطقه تامین می شود، فشار وارد شود.

این اقدام به منظور افزایش فشار اقتصادی به قطر است مخصوصا که تحریم کشورهای حوزه خلیج (فارس) به صورت تصاعدی است و به نظر نمی رسد در سطحی معین و زمانی مشخص متوقف شود.

شرادب جاش، تحلیلگر بانک سرمایه گذاری سیکو در بحرین می گوید بانک های قطر حدود 16 میلیارد دلار به صورت سپرده مشتریان و سپرده بین بانکی از سایر کشورهای خلیج (فارس) در اختیار دارند.

خبرگزاری امارات روز جمعه اعلام کرد بانک مرکزی امارات دستورالعمل هایی برای بانک های داخلی صادر کرده است مبنی بر ممنوعیت تعامل با 59 نفر و 12 شخصیت حقوقی که با کشور قطر مرتبط هستند و خواستار بلوکه شدن هرگونه حساب، سپرده یا سرمایه گذاری مرتبط با این افراد در چارچوب مصوبه شورای وزیران شده است.

این خبرگزاری اعلام کرد بانک مرکزی بخشنامه ای صادر کرده و در آن از بانک ها و سایر موسسات مالی عامل در کشور خواسته است که اقدامات مربوط به معاملات با تمامی بانک های قطری را فورا اجرا کنند.

یک مسئول بانکی منطقه در اظهارات مطبوعاتی خود پیش بینی کرد فشار اعمالی بر قطر به کاهش حجم اموالی که بانک های قطر می توانند از عربستان و امارات و بحرین به دست آورند، منتهی شود.

جاش می گوید همه بانک های قطری از کاهش نقدینگی متضرر خواهند شد و ناچار به دادن امتیازات اضافی برای تامین پول از سایر اماکن خارج از این چهار کشور خواهند بود.

جاش افزود: مساله بسیار دشوار است زیرا آنها نقدینگی کافی ندارند چنان که نسبت بدهکاری شان به سپرده ها عملا بیش از صد در صد است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار