رئیس کل دادگستری فارس گفت: سیاست های تدوین شده برای کاهش جمعیت کیفری باید مستمر و مداوم باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ علی القاصی مهر رئیس کل دادگستری فارس در جمع اعضای کمیته کاهش جمعیت کیفری استان فارس با بیان اینکه سیاست های تدوین شده برای کاهش جمعیت کیفری باید مستمر و مداوم باشد، گفت: مقطعی بودن برخی اقدامات باعث تشدید مشکلات وافزایش مجدد جمعیت کیفری زندان ها می شود.
 
القاصی مهر افزود: با ورود به مسائل زندان ها و بررسی وضعیت زندانیان می توان عمق مشکلات و مسائل جامعه را مورد بررسی و تحلیل قرار داد.

وی با بیان اینکه اجرای مجازات های زندان و حبس باید مدیریت شود، ادامه داد: دستور العمل کاهش جمعیت کیفری در همه بخش ها تدوین شده است و اجرای دقیق آن می تواند بخش عمده ای از مشکلات را رفع کند.

القاصی مهر با اشاره به اینکه‌ زندان جایی است که افراد پس از ورود به آن توسط جامعه مهجور می مانند و فراموش می شوند، اظهار داشت: بررسی وضعیت مددجویان زندان ها باید به نحوی توسط مسئولان امر پیگیری شود که ذهنیت به فراموشی سپرده شدن مددجویان زندان ها پایان یابد.

وی بیان کرد: رسیدگی به امور زندانیان نباید تنها به عنوان یک وظیفه اداری و در محدوده یک وقت خاص قلمداد شود بلکه خدمت به یک زندانی و مددجوی در بند یک کار دائمی و وظیفه انسانی و شرعی مسئولان است که باید بااهتمام فراوان در اولویت کاری آنان قرار گیرد.

القاصی با بیان اینکه در جمع مددجویان زندان ها افراد آبرومندی هستند که بدون جرم و بزه در زندان به سر می برند گفت: مسئولیت رسیدگی به امور آنان برعهده ماست و رسیدگی به آنان و فراهم ساختن زمینه آزادی آنان از زندان باید در اولویت مسئولان باشد.

وی گفت: باید به مراتب فراتر از انجام کارهای روزمره به فکر حل مشکل مسئله زندانیان جرائم غیرعمد باشیم.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس تصریح کرد: بایدها و نبایدهای قانونی در جایگاه خود باید مورد توجه قرار گیرد اما با رعایت دقیق چارچوب های قانونی نیز می توان زمینه بازگشت آزادی به برخی زندانیان و حل مشکلات آنان را تسهیل و فراهم ساخت.

وی ایجاد ساز و کارهای انجام مصالحه و اخذ رضایت و همچنین جلب و جمع آوری کمک های خیرین را از جمله این راه کار ها خواند و افزود: با صدور دستورات اداری و تأکید بر انجام برخی تشریفات مشکلات جمعیت کیفری حل نخواهد شد بنابراین باید با نیت و اراده خدمت، امور را دنبال کرد.

مدیرکل زندان های فارس نیز در این جلسه گفت: با حمایت های همه جانبه رئیس دادگستری استان و همکاری مجموعه قضایی خوشبختانه در دو ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه ورودی پارسال، زندان های استان میزان 13درصد کاهش ورودی جمعیت کیفری داشته اند.

سید حشمت الله حیات الغیب افزود: اقدامات مؤثری در ابعاد گوناگون اعطای مرخصی پایان حبس، آزادی مشروط، تعویق، تعلیق و سایر تأسیسات حقوقی انجام شده است و لازم است این اقدامات به صورت مستمر تداوم داشته باشد.

وی ادامه داد: انتظار می رود قضات با آزادی مشروط زندانیان واجد شرایط موافقت کنند تا در این زمینه کمک قابل توجهی به کاهش جمعیت کیفری زندانها شود.

حیات الغیب تصریح کرد: با توجه به تنظیم شیوه نامه جدید، زمینه اشتغال و حرفه آموزی محکومین فراهم شود.

مدیرکل زندان های فارس با اشاره به اینکه صدور قرارهای تأمین، متناسب با نوع جرائم ارتکابی به گونه ای باشد که منجر به بازداشت متهمین واجد شرایط نشود، اظهار داشت: با توجه به اینکه تعدادی از زندانیان در مرکز استان وثایق ملکی در شیراز ندارند، قضات در زمینه قبول وثایق ملکی واقع شده در همه شهرستان ها و روستاهای استان فارس که دارای سند رسمی هستند با خانواده متهمین و محکومین همکاری داشته باشند.
انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.