لغو ادغام وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، ورزش و جوانان و صنعت،معدن و تجارت موضوعی است که به اعتقاد برخی کارشناسان، سیاستی غلط و به زعم برخی دیگر رویکردی سازنده و مؤثر به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در سال 90، با تصمیم دستگاه‌های ذی‌ربط، طرح اقدام وزارتخانه‌های صنایع با بازرگانی، مسکن با راه و ادغام سازمان ملی جوانان با تربیت بدنی در قالب وزارت ورزش و جوانان در دستور کار قرار گرفت.

اگر چه از همان ابتدا از سوی برخی کارشناسان نقدها و ایراداتی متوجه این طرح شد، اما به هر ترتیب، این موضوع با جدیت پیگیری و در نهایت ادغامِ آن اجرایی شد.

در طول شش سال گذشته، با ظهور و بروز برخی نارسایی‌ها در کَمُ و کِیفِ فعالیت و بازدهی وزراتخانه‌های اشاره شده ، مجدداً مباحثی در ارتباط با تصمیم غلط اتخاذ شده در این خصوص مطرح و رسانه ای شد.

در این میان، ادغام وزارتخانه ها، همچنان موافقان و مخالفانی جدی را در پیش روی خود می بیند.

حسین منصوریان، محقق و پژوهشگر اقتصادی از موافقان ادغام انجام شده در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به نقش حائز اهمیت سیستم مدیریتی در بازدهی و خروجیِ فعالیتِ  وزارتخانه‌های مذکور، اظهار داشت: نباید در ساختار وزارتخانه‌های اشاره شده، تغییری اِعمال شود و به واقع ظهور و بروز برخی از کاستی‌ها و نارسایی‌ها به نحوه مدیریت دستگاه‌های مذبور باز می گردد. 

وی افزود: یکی از اهداف اصلی ادغام وزارتخانه های مذکور به کوچک سازی و چابک سازی دولت معطوف می شد، موضوعی که در برنامه ششم توسعه و سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز به آن تأکید شده است.

منصوریان عنوان کرد: ادغام وزارتخانه‌های مذکور، در راستای اسناد بالا دستی نظام در دستور کار قرار گرفت و تفکیک مجدد دستگاه های مذبور، برخلاف اسناد بالا دستی کشور است.

محقق و پژوهشگر اقتصادی گفت: با وجود کسب برخی موفقیت‌ها و حصول توفیقاتی قابل تقدیر در سایه فعالیت وزراتخانه های ورزش و جوانان، صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی اما نارسایی ها و کمبودهایی جدی نیز در این عرصه وجود دارد که رفع و حل و فصل آن جز با تجدید نظر در مدیریت آن مُیَسَر نخواهد شد.

وی افزود: حتی در صورت اصرار دستگاه های تصمیم‌گیر بر لغو ادغام و تفکیک وزارتخانه ها، باید چشم انداز روشنی از اهداف پیش بینی شده در این خصوص ترسیم شود و از هر گونه اتخاذ تصمیمات عجولانه و شتاب زده پرهیز و اجتناب شود در غیر این‌صورت همچنان شاهد بروز مشکلاتی عدیده در سطح وزارتخانه ها و ادارات ذی‌ربط آن خواهیم بود.

 ادغام وزارتخانه ها در سال 90 اشتباه بود/تجدید نظر در تصمیمات گذشته ضروری است

امیر صداقتی، محقق و پژوهشگر اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به لزوم بازبینی در تصمیمات غلط اتخاذ شده در گذشته، گفت: منطق و عقلانیت حکم می‌کند در صورت ورود و عبور از مسیری اشتباه و ناصحیح، مسیر و رویه غلط ادامه پیدا نکند و همین منطق ایجاب می‌کند، نسبت به لغو طرح ادغام، اقدام شود.

وی افزود: برخی از سردرگمی‌ها در حوزه فعالیتی وزارتخانه های مذکور احساس می شود که با تفکیک آنها از یکدیگر می توان نسبت به رفع آن موفق‌تر عمل نمود.

صداقتی عنوان کرد: به عنوان نمونه در عرصه بازرگانی و معدن، شاهد بروز برخی کاستی‌ها هستیم که به نظر بنده، بخشی از آن ناشی از سنگین‌تر شدن و تداخلُ تَجمیعِ وظایف و دستور کارهای تعریف و تعیین شده در وزارتخانه های مربوطه است که با امر تفکیک، علاوه بر جداسازی و رفع برخی از موازی کاری‌ها، جان و خون دوباره‌ای در رگ‌های بخش های مذکور تزریق خواهد شد.

محقق و پژوهشگر اقتصادی گفت: در عرصه ورزش و جوانان نیز به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران و حتی مسئولان ارشد وزارتخانه مذکور، حوزه جوانان مغفول مانده و با تفکیک این دو عرصه از یکدیگر می‌توان به نحو شایسته و مطلوب تری به اهداف مورد نظر دست پیدا کرد.

وی در خاتمه یادآور شد: امید آن می رود با همسویی و یکپارچگی دستگاه های تصمیم‌گیر در این خصوص (تفکیک وزارتخانه ها و لغو ادغام) با فوریت زمانی در دستور کار قرار گیرد تا به فضل الهی در آغاز فعالیت دولت دوازدهم شاهد انسجام و هدفمندی هر چه بیشتری در بخش راه سازی و مدیریت مرتبط با آن و همچنین ،جوانان و بازرگانی باشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منتظر
۱۸:۵۳ ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
امیدوارم مسئولان این دفعه چنان تصمیمات منطقی و حساب شده بگیرند که جند سال دیگر لازم نباشد دوباره کلی هزینه به ملت تحمیل شود تا دوباره وزارتخانه ها تجمیع شوند و ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
سیاست اصلی کوچکترین سازی وچابک سازی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
سلام من یکی از کارمندان وزارت راه وشهرسازی هستم متاسفانه این چند ساله بدلیل ادغام های صورت گرفته دچار هزینه های بسیار گزافی شدیم الانم که تقریبا داریم به روال منطقی و عادی میرسیم باز میخوان جداسازی انجام بدن این یعنی ایجاد اداره کل های جدید متعاقبا مدیر کل های جدید مدیر توسعه ومنابع جدید و ... که کلی هزینه رو دستمون گذاشته یا همین جداسازی اداره راهداری از اداره کل راه وشهرسازی که باعث تحمیل مشکلات فراوان به کارمندان این حوزه شده از مدیرام بالادستی استدعا دارم یه فکر اساسی و عمری برای این وزارت خانه انجام بدن بخدا شدیم موش آزمایشگاهی
آخرین اخبار