مدیرکل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان محیط زیست گفت: حضور نهنگ های قاتل در خلیج فارس نگران کننده نیست چرا که به دلیل هوش سرشار با انسان رابطه خوبی برقرار می کند و تربیت پذیر است.

به گزارش خبرنگارحوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مدیرکل دفتر زیست بوم های دریایی معاونت محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست در پاسخ به پرسشی درباره حضور نهنگ قاتل در خلیج فارس اظهار کرد: گستره زندگی نهنگ قاتل از مناطق سرد نزدیک به قطب شروع می شود و تا مناطق حاره ای ادامه دارد بنابراین مشاهده نهنگ قاتل  در خلیج فارس بعید نبود،چراکه قبلا هم این نهنگ در خلیج فارس دیده شده اما مستندی از آن نداشتیم.

 میرشکار با بیان اینکه  این نهنگ ها 2 ماه پیش در امارات و در هفته های گذشته بین کیش و هندورابی و سپس در استان بوشهر دیده شده اند،افزود :بر اساس اطلاعات ما به احتمال زیاد همان نهنگ های قبلی در حوالی کیش اکنون در استان بوشهر رویت شده اند.

وی با اشاره به نامگذاری این گونه دریایی گفت: نهنگ های قاتل رژیم غذایی بسیار متنوعی دارند و از ماهی گرفته تا فوک، شیر دریایی و گونه های دیگر تغذیه می کنند و به همین دلیل نهنگ قاتل نام گرفته اند.

میرشکار در پاسخ به پرسشی در باره خطرناک بودن این نهنگ برای انسان ها تصریح کرد: این نهنگ به دلیل هوش سرشار با انسان رابطه بسیار خوبی برقرار می کند و تربیت پذیر است بنابراین با انسان مشکلی ندارد و تنها یکی، دو مورد در جهان گزارش داریم که آن هم در اسارت به انسان حمله کرده است. از این رو مشکلی نیست که خلیج فارس میزبان این دو نهنگ قاتل است چرا که به احتمال زیاد  برای تغذیه به آب های ایران آمده اند.

*درگیری 20 پهنه آبی با زباله های دریایی

پروین فرشچی معا‌ون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری که به مناسبت هفته محیط زیست امروز (یکشنبه) برگزار شد، با اشاره به درگیری 20 پهنه آبی در جهان با مسئله زباله های دریایی اظهار داشت: به دلیل اهمیت دریا و مشکلات فرامرزی و حدود اختیارات کشورهای متعهد برای حفظ محیط زیست در سال 1973 قوانینی تدوین شد، به همین منظور توجه به پروتکل لندن به دلیل ضرورت مدیریت زباله های دریایی بسیار حایز اهمیت است.

وی ادامه داد: در حال حاضر زباله های دریایی شاید یک مسئله جهانی باشد، چراکه ما شناخت دقیقی از زباله های دریایی نداریم و آن‌ها را نمی‌شناسیم و بر روی آن‌ها پایش منظمی نداریم اما زباله های دریایی و مدیریت آن‌ها در دنیا یکی از بزرگترین چالش‌های حوزه دریایی است و ما هنوز در حال تدوین برنامه های مدیریت هستیم.

فرشچی گفت: با توجه به اینکه تعهد ایران در کنفوانسیون های بین المللی(پهنه آبی) در 20 منطقه مطرح شده است، در حال حاضر با 4 کشور شمالی و 7 کشور واقع در جنوب ایران ذیل کنوانسیون تهران و کویت در حال همکاری هستیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.