معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: گفتمان نگرش حاکم بر یک فضا و جامعه است و حرکت بر مبنای آن صورت می گیرد و فکر و ذهن افراد جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد.

گفتمان نگرش حاکم بر یک فضا و جامعه استبه گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت الاسلام و المسلمین صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه در نشست خبری که امروز(یکشنبه) پیرامون اعطای نخستین جایزه تعالی حوزه فرهنگ کل کشور به قوه قضاییه برگزار شد، با اشاره به فرهنگ و اهمیت آن اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در جای جای صحبت های خود به فرهنگ اشاره دارند و دستگاه های حکومتی را از جمله دستگاه های عقیدتی و فرهنگی  عنوان می‌کنند.

وی افزود: برای آن که فرهنگ در بین جامعه رسوخ کند باید همه تلاش کنیم، بنابراین همه چیز از جمله اقتصاد و سیاست در ذیل فرهنگ تعریف می شود.

معاون فرهنگی قوه قضاییه بیان داشت: در قوه قضاییه هم برای ارتقای فرهنگ معاونت فرهنگی به دستور رئیس قوه قضاییه تشکیل شد که یکی از اهداف آن تکریم ارباب رجوع است.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی با اشاره به اینکه فرهنگ دو بخش دارد، گفت:  یک بخش فرهنگ آشکار و بخش دیگر آن نهان است، که بخش پیدا و آشکار آن کم و مانند کوه یخ است و بخش پنهان آن بسیار وسیع است.

وی با تاکید براینکه فرهنگ چند بعدی است، بیان داشت: باید برای بررسی فرهنگ نگرش علمی داشت و بدون دانش و علم نمی توان حرکت کرد و اگر علم را کنار بگذاریم سلیقه ای عمل کرده ایم. ابتدا باید فرهنگ را عالمانه بشناسیم و بدانیم چگونه می توانیم به وسیله آن از یک نقطه به نقطه دیگر برسیم.

معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: در امور فرهنگی نیاز به قانون و ایجاد گفتمان و تشکل داریم. در واقع گفتمان نگرش حاکم بر یک فضا و جامعه است و حرکت بر مبنای آن صورت می گیرد و فکر و ذهن افراد جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی با تاکید براینکه داشتن دغدغه عدالت که هدف اصلی قوه قضاییه محسوب می شود یک نوع گفتمان محسوب می شود،افزود:  در بحث تعالی سازمانی در هر جامعه ای هر سازمان که به دنبال توفیقات است، باید کارهای خود را به نحوی سازماندهی کند که به اهداف خود برسد و سازمانی متعالی است که اهداف ذی نفعان خود را به درستی دنبال کند.

وی ادامه داد: تعالی سازمانی یعنی یک سازمان می خواهد در تمام اهداف به نحو احسن رشد پیدا کند. در قوه قضاییه هم باید تمام ابعاد جامعه در نظر گرفته شود زیرا تمام افراد و جامعه از قوه قضاییه بهره مند می شوند.

معاون قوه قضاییه گفت: در سالیان نخست قرن بیستم در جهان توسعه صنعتی زیادی صورت گرفت و سازمان ها در رقابت با یکدیگر بودند، به همین دلیل اغلب سازمان ها مدل های مختلف تعالی سازمانی  را در دستور کار خود قرار دادند که برخی فرآیند محور و برخی محصول محور شدند و در سال‌های بعد متوجه شدند که هر دو مدل کم و کاستی هایی دارد و به همین دلیل به مدل جامعه محور روی آوردند.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی افزود: سازمان های ما از جمله قوه قضاییه، سازمان های فرهنگی هستند زیرا با اهداف متعالی الهی تشکیل شده اند. مدت 2 سال است که مدل‌های تعالی عملکرد در قوه قضاییه در حال نگارش است و امسال سال دومی است که این مدل نوشته می شود و مدل های تعالی عملکرد بسیاری در دنیا وجود دارد و حدود 70 درصد کشور‌ها مدل EFQM را انتخاب کردند و کشور ما هم این مدل را انتخاب کرده است و این مدل بیشتر در بین شرکت های صنعتی مطرح است و سازمان های فرهنگی کمتر به سمت آن روی آورده اند.

گفتنی است؛ در پایان از تندیس تعالی فرهنگی در دستگاه قضا رونمایی شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار