به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، خودروی پراید در سالیان اخیر انتقادها و لطیفههای فراوانی را با خود به همراه داشته است. اگرچه بسیاری از این انتقادات وارده به این خودرو صحیح است، لیکن پراید هنوز هم یکی از خودروهای پرطرفدار موجود در بازار است و قطعاً این موضوع به خاطر قیمت پایین این خودرو به نسبت سایر خودروهاست.
پراید برای اولین بار در سال ۱۳۷۲ در ایران تولید شد و همه مدلهای آن زمان از نوع کاربراتوری بودند. در ابتدا پراید سدان با نام صبا و پراید هاچ بک با نام نسیم در بازار عرضه میشد. پس از گذشت سالهای متمادی پراید هاچ بک امروزی شده، با نام پراید ۱۱۱ یا سایپا ۱۱۱ تولید میشود. تفاوت عمده این خودرو با مدلهای قبلی هاچ بک تولیدی در چراغهای جلو و عقب، شکل پنجره عقب و برخی موارد جزئی دیگر است. پراید ۱۱۱ همانند انواع دیگر پراید با توجه به امکانات و آپشن هایی که داشتند، در ۵ تیپ مختلف ST، LX، SL، SX و EX عرضه میشد، اما به دلیل اجباری شدن ترمز ABS بر روی خودروها تیپ های ST و LX در سال ۱۳۹۱ از رده خارج شدند.
نقد و بررسی نمای بیرونی
آنقدر ظاهر انواع خودروهایی که با نام پراید در بازار عرضه میشوند برای بیننده تکراری شده است که شاید دیگر لازم به توضیحی راجع به بدنه و نمای ظاهری این خودرو نباشد. البته این زیادشدن انواع مدلها و شباهت فاحش همه انواع مدلهای پراید به یکدیگر، شاید تشخیص مدل و تیپ آن را در نگاه اول بسیار سخت کرده است. پراید ۱۱۱ نیز از این مسئله مستثنا نیست، این خودروی سبک دهه ۸۰ میلادی که فقط با تغییر اندک در شکل چراغهای عقب و جلو، جلوپنجره، سپر، شکل پنجره عقب و برخی تغییرات جزئی دیگر، به اسم خودرویی جدید وارد بازار میشود. البته ظاهراً استحکام ورق بدنه این خودرو نسبت به انواع دیگر پراید تاحدودی تقویتشده است.
نقد و بررسی فضای داخلی
فضای داخلی با توجه بهاندازه کوچک کلی این خودرو چندان زیاد نیست اما به دلیل اندازه کوچک صندلیهایش، فضای نشستن سرنشینان را میتوان کافی توصیف کرد. داشبورد و کنسول میانی پراید طراحی ساده و مطابق با انواع دیگر پراید را دارد. داشبورد پرایدهای ۱۱۱ که اخیراً تولید میشوند تغییریافته و با عنوان داشبورد جدید عرضه میشود.
نقد و بررسی رانندگی خودرو
با اضافه شدن فرمان هیدرولیک کمی به سهولت رانندگی با این خودرو افزوده شده است و البته وزن پایین این خودرو نیز میتواند در سرعت و شتاب آن تاثیر گذار باشد که مجموعه این عوامل شاید بتواند مشتری را راضی به خرید این خودرو بکند.
نقد و بررسی ایمنی
در میان همه تیپ های پراید ۱۱۱، ترمز ABS، کیسه هوا راننده و فرمان هیدرولیک جزء موارد و امکاناتی است که میتواند متفاوت باشد. البته با توجه به اجباری شدن ترمز ضد قفل ABS و کیسه هوا برای همه خودروها، قاعدتاً پراید نیز نباید از این قاعده مستثنا باشد. همچنین فرمان این خودرو در تیپ های فول تر هیدرولیک است. سیستم قفل مرکزی و ضد سرقت از دیگر امکاناتی است که پراید ۱۱۱ داراست.
نقد و بررسی ارزش خرید خودرو
قیمت کمتر نسبت به دیگر خودروها و همچنین مصرف کم خودروی پراید ازجمله عوامل فروش و تعدد این خودرو در سالهای اخیر بوده است. این خودرو ازلحاظ ایمنی در سطح پایینی قرار دارد و به همین خاطر رانندگی با سرعتبالا با این خودرو میتواند به یک نوع بازی مرگ نامیده شود.
منبع: جام جم آنلاین
انتهای پیام/
واقعا یک ماشین چندسال باید با یک شکل تولید بشه؟ انحصار شرکتها تا کی باعث تولید خودروی بی کیفیت و گران باید باشه؟ کاش با برداشتن مالیات ماشینهای خارجی یک رقابت سالم ایجاد میشد. با پولی که میدیم واسه این ماشین حداقل یه ماشین به روز و با امکانات میگیریم. شما خودتون بیایید قیمت خودروهای ایرانی و خارجی را مقایسه کنید در یک صفحه مجزا. بگید با این پولی که میدیم چی میخریم و چی میتونستیم داشته باشیم. طرف رفته بلبرینگ پراید را عوض کنه میگند شرکتی نداریم خارجی هم 35 هزار تومانه اگر گارانتی تایید کنه هزینه نمیگیرند!!!!!! خدمات پس از فروش و سرویس اولیه (کلی توضیح داد کارهایی که باید انجام بشه که حداقل 3 ساعت کار میبرد "با توجه به نوبت من در صف که 15 همین ماشین بودم" ولی زیر 1 ساعت و نیم ماشین اماده بود) که افتضاح هست.
گران شدن قیمت هم هرساله یکی از مشکلات ماست. یکبار برای قطعات و بار دیگر قیمت ارز- یکبار برای بیمه- و .....