سرکنسول سابق ایران در پیشاور گفت: قطر تسلیم خواسته‌های سعودی‌ نمی‌شود چرا که سیادت و حاکمیتشان تحت شعاع قرار می‌گیرد.

قطری سیادت و حاکمیتش را به درست عربستان نمی‌دهند/آمریکا به دنبال امتیازگیری از تنش‌هاست
حسن درویش‌وند سرکنسول سابق ایران در پیشاور پاکستان در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه تنش اخیر دوحه و ریاض فرصتی برای برخی کشورهای منطقه برای گسترش روابط با قطر بوجود آورده، اظهارداشت: گفته شده که پاکستان قصد اعزام نیرو به قطر را دارد. چنین اخباری قطعا خوشایند سعودیها و آمریکا نخواهد بود. لذا بعید است پاکستانی‌ها بدون همکاری آمریکایی‌ها نقش فعالی را در قطر داشته باشند.

وی در مورد روابط ترکیه و عربستان با تاکید بر اینکه ترک‌ها و سعودی‌ها با هم رقابتهای دیرینه دارند و این موضوع به دوره عثمانی برمی‌گردد،‌ بیان داشت: رژیم سعودی‌ دو بار توسط ترک‌ها سرنگون شده و آنان به لحاظ عقیدتی و منطقه‌ای رقابتهای فشرده‌ای با یکدیگر دارند. اما بعضی منافع اینها را در سال‌های اخیر به لحاظ تاکتیکی بهم وصل کرده و تنش اخیر قطر با عربستان باعث شد که بار دیگر ترکیه به طرف قطر گرایش پیدا کرده و حضورش در این کشور را فعال‌تر کند و رقابت‌های تاریخی مجددا به احتمال زیاد سر باز کنند. 

سرکنسول سابق ایران در پیشاور گفت: اصل بحران عربستان و قطر به سیاست بسیار خشن و تهاجمی که سعودی‌ها در یکی دو سال اخیر در پیش گرفته‌اند برمی‌گردد و آنان برای سرپوش گذاشتن به مشکلات داخلی به دنبال فرافکنی هستند. 

درویش‌وند با بیان اینکه مسلما قطری‌ها تسلیم خواسته‌های سعودی‌ها نمی‌شوند چرا که سیادت و حاکمیتشان تحت شعاع قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: عربستان و قطر تلاش می‌کنند حمایت آمریکا را به‌دست آورند و نظر آمریکا برایشان بسیار مهم است بنابراین باید ببینیم کدام یک از آنان امتیاز بیشتری به آمریکا می‌دهد!

وی گفت: سعودیها تاکنون بیش از 480 میلیارد دلار به آمریکایی‌ها امتیاز داده‌اند، حالا باید ببینیم قطری‌ها چه می‌کنند!

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار