خبرگزاری آسوشیتدپرس به مواضع کاملا متفاوت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه آمریکا درباره موضوع بالا گرفتن تنش‌ها در منطقه با قطر پرداخت.

گزارش آسوشیتدپرس از پیام‌های ضد و نقیض ترامپ و تیلرسون درباره قطربه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد در حالی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در تلاش برای اعمال فشار بر قطر برای متوقف کردن آن چیزی است که «سطح بالای» حمایت مالی از تروریسم می‌داند، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه این کشور، در تلاش برای آرام کردن بدترین بحران دیپلماتیک منطقه خلیج فارس طی سال‌های گذشته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: درخواست دونالد ترامپ برای آن که «هیچ تامین مالی بیشتری» از سوی قطر برای گروه‌های افراط‌گرا نباید صورت گیرد، در واقع مغایر با پیام روز گذشته تیلرسون است که از همسایگان قطر خواست به محاصره خود پایان بخشند و خواستار حفظ آرامش و گفتگو شد.

دونالد ترامپ در اظهاراتی با استفاده از اتهاماتی که گروه تحت فرماندهی عربستان برای توجیه قطع روابط دیپلماتیک خود با کشور کوچک غنی از گاز قطر استفاده کرده‌اند، گفت: «کشور قطر، متاسفانه به لحاظ تاریخی یک حامی مالی تروریسم در سطح بسیار بالایی بوده است. ما باید این تامین مالی تروریسم را متوقف کنیم.»

به رغم درخواست تیلرسون برای آن که هیچ تنش بیشتری نباید صورت گیرد، اظهارات تند ترامپ احتمالا عربستان سعودی و دیگران را در تلاش‌هایشان برای انزوای قطر جسورتر خواهد کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است که آمریکا در لحظه آخر از برنامه کشورهای عربی برای قطع روابط با قطر مطلع شد؛ اما ترامپ اعلام کرده است که وی، تیلرسون و دیگر مقامات نظامی در جریان سفر ماه گذشته‌اش به عربستان سعودی درباره ضرورت این موضوع تصمیم گرفته‌اند.

دونالد ترامپ در اظهارات خود تاکید کرد که اکنون زمان آن فرا رسیده است که از قطر خواسته شود به تامین مالی خود پایان بخشد. ترامپ همچنین گفت دیگران نیز در حمایت از تروریسم مقصر هستند، اما اشاره‌ای به نام آن‌ها نکرد.

در ادامه این مطلب آمده است: در بحبوحه این پیام‌های متفاوت و دیپلماسی پر هرج و مرج، تیلرسون بر لطمات نظامی، انسانی و اقتصادی محاصره تحمیل شده بر قطر تاکید کرد. 

وی گفت: «خانواده‌ها از یکدیگر جدا، کودکان از مدرسه محروم و قطری ها با کمبود مواد غذایی مواجه می‌شوند و ما معتقدیم که این عواقب غیرعمدی به ویژه در ماه رمضان وجود دارد و باید فورا به آنها رسیدگی شود.»

تیلرسون همچنین گفت محاصره قطر از سوی همسایگان این کشور مانع از اقدام نظامی آمریکا در منطقه و عملیات علیه گروه داعش می‌شود.

اما جف دیویس، سخنگوی پنتاگون، اعلام کرد این مناقشه دیپلماتیک عملیات در پایگاه هوایی العدید را قطع یا محدود نکرده است.

با این حال مقامات دفاعی آمریکا اعلام کردند پنتاگون در حال ایجاد برنامه‌های احتمالی در صورت بروز هر گونه اختلال است. این مقامات اعلام کردند پروازهای ناتو می‌توانند به پایگاه‌های دیگر در منطقه از جمله عراق، ترکیه، کویت، بحرین و نیز ناوهای هواپیمابر منتقل شوند.

هنوز قطر که میزبان حدود 10 هزار نظامی آمریکایی است واکنشی به این موضوع نشان نداده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار