دبيرکل اتاق بازرگانی، صنايع، معادن و كشاورزی استان اردبيل با بیان اینکه سهم اردبيل از صادرات فرش كمتر از 5 درصد است، گفت: انتظار توليدكنندگان از صنعت، معدن و تجارت استان آن‌طور كه بايد، پاسخ داده نشده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، حسین وثوقی ایرانی، با بیان این‌که بازار فرش از رکود استثنایی رنج می برد، اظهار داشت: یکی از دلایلی که به این مسأله دامن می زند، تثبیت نرخ ارز است چرا که نرخ ارز از تورم ملی عقب مانده به طوری که تمامی کالاهای صادراتی کشور از حیث قیمت در بازارهای بین‌المللی توان رقابت ندارند.

دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اردبیل جایگزینی کالاهای رقیب یا مشابه را علت دیگر وضعیت راکد بازار فرش دانست و افزود: از زمانی که در دکوراسیون منزل کف‌پوش‌های مختلف مانند پارکت، سرامیک یا فرش ماشینی جایگزین فرش دستباف شده، عرصه برای فرش دستباف تنگ شده است.

وثوقی ایرانی با بیان اینکه بازار صنایع دستی با شدت بیشتری از اقتصاد کشور متاثر می شود، عنوان کرد: در وضعیت اقتصادی کنونی، صنایع دستی برای خانواده‌های ایرانی از اولویت پایینی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ استفاده از فرش در جای جای خانه‌ها، بسیار کمرنگ شده است، افزود: خانواده‌های امروزی به استفاده از یکی دو فرش بسنده می کنند. از این رو تقاضای فرش کاهش یافته است.

این تولیدکننده و فروشنده فرش در اردبیل با اشاره به این‌که فرش از گذشته‌های دور، به عنوان کالای صادراتی شناخته شده است، تصریح کرد: امروزه رکود بازار دنیا را فرا گرفته و این مسأله در تجارت فرش نیز بی‌تأثیر نبوده است. از سوی دیگر، در داخل کشور تورم منجر شده که هزینه تمام شده کالا به ویژه فرش، بالا باشد. در نتیجه قیمت فرش ایرانی در مقایسه با کشورهای رقیب از جمله هند، پاکستان و افغانستان، دوبرابر قیمت عرضه می شود به طوری که این کشورها، گوی سبقت را از ما گرفته‌اند.

وثوقی ایرانی در تعریف جایگاه فرش اردبیل در دنیا، اظهار کرد: فرش اردبیل در مقایسه با شهرهای تبریز، اصفهان، کاشان، قم و نائین که تبدیل به برند شده اند، در رتبه دوم و هم تراز با شهرستان هریس و استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. سهم فرش‌های رتبه دوم در صادرات کل ایران، حدود 5 درصد است و تا 15 سال پیش، فرش اردبیل در بازار سنتی کشورهای ایتالیا، سوئیس و آلمان عرضه می شد.

وی با بیان اینکه فرش اردبیل فقط در شهر اردبیل خریدار دارد، افزود: فرش اردبیل اغلب نقش ماهی است که به جز در اردبیل، هیچ کجا مشتری ندارد. اما یک سری سبک‌ها و نقوش متفاوت از فرش اردبیل، در تهران بازار خوبی دارد.

دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اردبیل در ادامه خاطرنشان کرد: اردبیل از نظر طرح و نقشه غنی بوده و انواع مختلف سبک‌های قالی‌بافی و طراحی در اردبیل موجود است که از این میان بیش از 10 طرح به عنوان طرح‌های اصیل منطقه ثبت شده است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.