یک منبع آگاه وابسته به نیروهای وطنی سوریه، به تشریح آخرین وضعیت میدانی مرزهای مشترک این کشور با عراق و اردن پرداخت.

آخرین وضعیت مرزهای مشترک عراق، سوریه و اردن/ آمریکا تلاش می‌کند تا مرز التنف در کنترل نیروهای سوری قرار نگیردیک منبع آگاه وابسته به نیروهای دفاع وطنی سوریه در گفت‌و‌گو با خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت مرز مشترک سه کشور عراق، سوریه و اردن اظهار داشت : گذرگاه التنف سوريه که نیروهای سوری خود را به نزدیکی آن رساندند، با گذرگاه الوليد در شهر الرطبه استان الانبار هم مرز است .  
 
وی با اشاره به اینکه گذرگاه الولید با كشورهای سوريه، اردن و عربستان مرز مشترک دارد، یادآور شد : گذرگاه الوليد عراق در ماه اگوست سال 2016 يعنی ده ماه پيش توسط عشاير اهل سنت الانبار معروف به (صقور الصحراء) عقاب های بيابان كه با دولت عراق نیز همكاری می‌كنند آزاد شد، به‌علاوه گذرگاه الوليد 440 كيلومتر با شهر الرمادي مركز استان الانبار و 560 كيلومتر با بغداد فاصله دارد.  
 
این منبع آگاه افزود: داعش برای بازگرداندن ناامنی به اين گذرگاه بسيار تلاش كرد و آخرين حمله تروریستها به گذرگاه الوليد نیز روز نهم آوریل گذشته يعنی دو ماه قبل بود كه در آن حمله ناكام ، نيروهای عشاير الانبار توانستند سه خودروی بمب گذاری شده داعش را منهدم و چهار تن از عوامل انتحاری را به هلاكت برسانند.  
 
 
وی درباره آخرین وضعیت این گذرگاه و مرزهای عراق و سوریه عنوان داشت : امنيت گذرگاه الوليد در حال حاضر بعهده عشاير اهل سنت است و قرار است پس از آزادی سه شهر القائم(نقطه مقابل گذرگاه البوكمال سوريه)، عانه و الراوه در استان الانبار ، تامين امنيت اين گذرگاه به گارد مرزی ارتش عراق تحويل داده شود.
 
 
 در نیروهای دفاع وطنی سوریه تاکید کرد: در حال حاضر در نقطه مقابل گذرگاه التنف سوريه يعنی الوليد، نيروهای مردمی عراق مسئوليت خاصی ندارند و فقط در تلاش هستند تا پس از آزادی نقاط مرزی استان نينوا با كشور سوريه، خود را به گذرگاه القائم در مرز گذرگاه البوكمال سوريه برسانند.
 

 
وی با بیان اینکه مرز عراق با سوريه 607 كيلومتر است که داعش چهارصد كيلومتر آن را از سال 2014 اشغال كرده گفت : نيروهای مردمی طی دو هفته گذشته 55 كيلومتر از مناطق مرزی اشغال شده را آزاد كردند و اکنون 345 كيلومتر هم‌چنان در اشغال داعش است.
 
این منبع آگاه تاکید کرد : هدف بعدی نيروهای مردمی، آزادی دو شهر تلعفر و المحلبيه در استان نينوى است تا پس از آن عملياتهای خود را به سمت استان الانبار و گذرگاه القائم منتقل کنند. 
 
وی درباره مرزهای زمینی عراق و سوریه اظهار داشت : عراق و سوريه سه مرز زمينی رسمی دارند؛ گذرگاه ربيعه كه طرف سوری آن گذرگاه يعربيه بوده و اين گذرگاه هم اكنون تحت كنترل نيروهای كرد عراقی قرار دارد. دومين گذرگاه القائم بوده که در مقابل گذرگاه البوكمال سوریه قرار داشته و هم‌چنان در اشغال داعش است و الوليد نیز سومين گذرگاه رسمی عراق است كه در برابر التنف قرار داشته و هم‌اکنون در كنترل عشاير اهل سنت حامی دولت عراق است.
 
این منبع آگاه پیرامون وضعیت مرز اردن و سوریه گفت : مرز الوليد به سوريه و اردن متصل است که در بخش عراقی آن، ارتش و عشاير اهل سنت حضور دارند و در طرف سوری نیز نیروهای آمریکایی مستقر هستند، سه هفته قبل دو گردان از نيروهای مقاومت عراقی مستقر در سوريه (گردانهای سيدالشهداء و امام علی(ع) ) قصد ورود به مرز عراق را داشتند اما مواضع آنها از سوی نیروهای آمریکایی بمباران شد. 
 
وی در پایان تصریح کرد: آمريكا تلاش دارد كه مرز التنف سوريه، در کنترل نيروهای سوری قرار نگیرد. 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار