یک کارشناس مسایل منطقه گفت :بحران اخیری که در منطقه ایجاد شد نشان داد که طرح عربستان شکست خورده است و این شکست های پی در پی عربستان میتواند آسیب جدی به این رژیم وارد کند.

حسین رویوران، کارشناس مسایل منطقه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تنش به وجود آمده میان کشورهای عربی گفت: عربستان سعوی به دنبال تحمیل دیدگاه های خود به دیگر اعضای شورای همکاری خلیج فارس است.

وی افزود: از آنجایی که  سعودی ها، حزب الله و حماس و اخوان المسلمین را یک گروه تروریستی می دانند به دنبال همراهی سایر کشورهای عربی از این موضع آنها هستند،قطر این موضع را به خصوص در مورد حماس قبول ندارد و عربستان نیز سعی دارد تا با فشار به قطر، این کشور را مجبور به تسلیم کند.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به فشارهای عربستان به قطر تصریح کرد: با وجود فشارهای عربستان،  تا کنون قطر در مقابل ریاض مقاومت کرده اما عربستان از همه فشارهای ممکن از جمله قطع روابط سیاسی،فراخواندن سفرا و بستن راه های زمینی هوایی و دریایی علیه قطر استفاده کرده است اما تا کنون نتیجه ای نگرفته است.

رویوران با بیان اینکه عربستان سعی دارد اسراییل را به عنوان دوست امت اسلامی معرفی کند گفت: اجلاس اخیر آل سعود که با حضور ترامپ برگزار شد برای نشان دادن یک پیمان و اتحاد در مقابل ایران بود و میخواستند ایران را به جای اسراییل به عنوان دشمن معرفی کنند اما  چنین باوری در جهان اسلام وجود ندارد و امت اسلامی هیچ گاه ایران را دشمن نمی دانند بلکه اسراییل را دشمن درجه یک خود قلمداد می کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: بحران اخیری که در منطقه ایجاد شد  نشان داد که این طرح عربستان نیز شکست خورده است و شکست های پی در پی عربستان میتواند آسیب جدی به این رژیم وارد کند.

رویوران با پیش بینی سقوط آل سعود در آینده اظهار داشت: نظام آل سعود از مشروعیت داخلی برخوردار نیست. این نظام قانون اساسی، انتخابات و مشارکت مردمی ندارد و دنبال رو امریکاست  و سقوط چنین نظامی به هیچ وجه باعث تعجب نیست.

 رویوران گفت :نظامی که مانندآل سعود پشتیبان مردمی ندارد سرانجامی جز شکست و سقوط ندارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار