دندان شیری نوزادان؛ عامل پنهان ابتلا به این بیماری روانی مرگبار

کارشناسان به تازگی ردپایی از یکی از ترسناکترین بیماری‌های روانی دردندان شیری نوزادان پیداکرده اند و هشدار می‌دهند که مادران باید در دوران بارداری مراقبت بسیار بیشتری از خود به عمل آورند تا فرزند آنها سالم به دنیا بیاید.

دندان شیری نوزادان؛ عامل پنهان و ترسناک ابتلا به این بیماری روانی مرگباربه گزارشخبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ محققان با انجام آزمایش پرتو لیزر و لایه برداری از دندان‌های شیری کودکان مبتلا به اوتیسم و مقایسه آن با دندان شیری خواهران و برادران آنها دریافتند در دندان این کودکان میزان فلزات و مواد سمی بیشتر از سایرکودکان است.

همچنین عدم هماهنگی در میزان فلزات و مواد سمی موجود در دندان شیری نوزادان مبتلا به اوتیسم با کودکان سالم در نمونه هایی از دوقلوهای همسان و غیر همسان که یک مورد مبتلا به اوتیسم بوده نیز بدست آمده است.

در دوران جنینی دندان‌های کودک شکل می‌گیرد و هر هفته به میزان آنها یک لایه افزوده می‌شود تا چند ماه پس از تولد از حالت نهفته خارج شده رشد کنند، وجود مواد سمی و شیمیایی در همین زمان در رحم مادر می‌تواند زمینه ساز ابتلای جنین به اوتیسم و ظاهر شدن آن در لایه‌های دندان شیری شود.

کارشناسان اعتقاد دارند ابتلا به بیماری اوتیسم به عوامل متعددی از جمله پارامترهای ژنتیکی و محیطی وابسته است و با وجود اینکه تحقیقات فراوانی در خصوص علل ژنتیکی انجام شده، اما بررسی بر روی پارامترهای محیطی تاکنون به میزان کافی انجام نشده است.

براساس تحقیقات قرار گرفتن مادر در معرض مواد شیمیایی و نوع تغذیه نامناسب در سه ماهه دوم و سوم بارداری و نیز اوایل فراغت از زایمان بر مساعد شدن شرایط برای ابتلای نوزاد به اختلالات طیف اوتیسم بسیار موثر است.

از جمله فلزات سنگین که دانشمندان در دندان شیری کودکان مبتلا به اوتیسم کشف کرده اند سرب را می‌توان نام برد و در عین حال فلزات مفید برای بدن از جمله منگنز و روی به مقدار کم در آن‌ها وجود دارد.

در صورتی که در کودکان سالم میزان فلزات مفید در مینای دندان در سطح مطلوبی وجود دارد.
براساس آمار‌ها از هر ۶۸ کودک تنها در کشور آمریکا یک کودک مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم است، فرد مبتلا به این بیماری دچار مشکل در برقراری روابط اجتماعی، یادگیری و نیز رشد است و در تمام طول عمر نیاز به مراقبت دائمی دارد.

کارشناسان ابتلای نوزادان به بیماری اوتیسم را در کشورهای در حال توسعه به دلیل استفاده از محصولات شیمیایی، آلودگی هوا و کارخانجات صنعتی بیشتر از سایر جوامع می‌دانند و هشدار می دهند که ابتلا به اوتیسم می‌تواند در سالهای آینده روند رو به رشدی داشته باشد و به یک خطر جدی برای تولد فرزندان تبدیل شود.

محققان بر این اساس به مادران باردار توصیه می‌کنند در حین بارداری نظارت دقیقی بر رژیم غذایی خود داشته باشند، از قرار گرفتن در معرض هوای آلوده و امواج تلفن همراه تا حد امکان خودداری کنند، استرس نداشته باشند، در صورت وجود مورد مشابه ابتلا به اوتیسم در خانواده حتماً با پزشک متخصص مشاوره انجام دهند و از خوردن مواد غذایی آماده و حاضری نیز تا حدامکان خودداری کنند.

کارشناسان به والدین توصیه می‌کنند در صورت مشاهده هرنوع رفتار غیر عادی در نوزاد حتماً به پزشک مراجعه کنند، زیرا هر چقدر زودتر اوتیسم در کودک شناسایی شود امکان کنترل دقیق بیماری موثر‌تر است.

گفتنی است، نتایج بررسی وجود فلز و عناصر سنگین در دندان شیری نوزادان و ارتباط آن با ابتلا به اوتیسم در جدیدترین شماره نشریه the journal Nature Communications به چاپ رسیده است.

منبع: sciencedaily