عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت:عربستان به دنبال سیطره و سیادت بر کشورهای عربی و به خصوص منطقه جنوب خلیج فارس است.

محمد جواد جمالی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفتگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به افزایش تنش میان کشورهای عربستان سعودی و قطر گفت: عربستان به دنبال سیطره و سیادت بر کشورهای عربی و به خصوص منطقه جنوب خلیج فارس  و در نهایت جهان عرب است.

وی با اشاره به ضعف کشور مصر و کمرنگ شدن جایگاه این کشور در منطقه، افزود: عربستان با سوءاستفاده از این فرصت و دادن صدها میلیارد دلار به ترامپ در سفر اخیرش به این کشور، به گونه‌ای حمایت همه جانبه آمریکا رابرای خود خریداری کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی بابیان اینکه عربستان و قطر تاکنون در موضوعات مختلف منطقه‌ای چون سوریه و یمن نظرات مشترکی داشته‌اند، خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد قطر با توجه به شرایط ایجاد شده در منطقه، امکانات کم جمعیتی و مالی این کشور و مرزهای آبی مشترکی که با عربستان دارد، احتمال می‌دهد در آینده نه چندان دور مورد طمع عربستان واقع شود.

جمالی با اشاره به اقدام اخیر عربستان درخرید تجهیزات از آمریکا، اظهار داشت: قطر این اقدامات را در جهت تصرف کشورهای کوچک منطقه از سوی سعودی‌ها دانسته و به احتمال زیاد عربستان به زودی با کشور بحرین نیز دچار همین مشکل خواهد شد.

وی تاکید کرد: کشورهایی مانند کویت و عمان که تا کنون نقش شاگردی را برای عربستان بازی می‌کنند در این کشمکش وارد نشده‌اند و برخلاف تبلیغات عربستان با دعوت از ترامپ به این کشور و تلاش برای برای تجمیع کشورهای عربی علیه ایران اما پاکستان، ترکیه، قطر، عمان و عراق مواضع مستقلی را در چند روز اتخاذ کرده‌اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۰ ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
بنظرمیرسه باز درنهایت تمام نقشه وهدفشان ایران باشد که صدالبته هیچ غلطی به ایران نمیتوانند بکنند
آخرین اخبار