ساری؛

تایید ابتلا دامدار نوشهری به تب کریمه کنگو

دامدار نوشهری به تب کریمه کنگو مبتلا شد.

تایید ابتلا دامدار نوشهری به تب کریمه کنگوبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،سید رحیم سید پور رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان نوشهر گفت : چند روز قبل یک دامدار اهل کجور با علائمی مشابه بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ( CCHF ) به پزشک مراجعه کرد و چون مشکوک به ابتلای این بیماری ویروسی بود سریعا در بخش مراقب های ایزوله بیمارستان شهید بهشتی نوشهر بستری و تحت درمان دارویی قرار گرفت.

وی افزود: نمونه برداری آزمایشات لازم از بیمار انجام و به یکی از مراکز معتبر آزمایشگاهی تهران ارسال که نتیجه آن مثبت اعلام شد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان نوشهر گفت : چون فرد مذکور در مرحله اول ابتلای بیماری اش با علائم تب بالا ، لرز ، درد عضلانی ، شکم درد ، اسهال و استفراغ مواجه شد سریعا به پزشک بیمارستان مراجعه کرد و بلافاصله اقدامات لازم و مناسب دارویی و درمانی را دریافت کرد درحال حاضر نیز از شرایط مناسب و مساعد جسمانی برخوردار بوده و در آستانه بهبودی کامل و ترخیص شدن قرار دارد.

سید پور تاکید کرد در صورت ابتلای فرد یا افرادی به تب کریمه کنگو ، تمام امکانات تخصصی پزشکی و دارویی در شهرستان نوشهر جهت مقابله با این بیماری مسری مهیا است.

وی گفت : تب کریمه کنگو،بیماری ویروس است که از طریق کنه‌ای که دام آلوده را نیش می‌زند به دام دیگری یا انسان منتقل می شود.

سید پور تاکیدکرد: وقتی بیماری مشکوک و یا محتمل برای تب کریمه کنگو است، تنها آن بیمار نباید بستری، نمونه‌گیری و درمان شود، بلکه تمام اطرافیان آن فرد که به نوعی با گوشت و ترشحات ذبح آلوده تماس داشتند باید تحت مراقبت قرار گیرند و درمان شوند و گوشتی که استفاده کرده‌اند نیز معدوم شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان نوشهر افزود: برای پیشگیری از این بیماری، تمامی شهروندان لازم است به هیچ عنوان گوشت را از دوره گردها و قصابی‌ها و مراکز فروشی که تحت نظارت دامپزشکی نیستند تهیه نکنند و از سلامت گوشت خریداری شده اطمینان کامل حاصل کنند.

وی گفت : هر فردی که با علائم عمومی مانند تب بالا و سردرد، ضعف عمومی بدن، بی‌حالی، کوفتگی ، شکم درد ، اسهال و استفراغ و یا علائم شدیدتر مانند قطع نشدن تب طی چند روز متوالی، لکه‌های قرمز رنگ پوستی ویا خونریزی‌های نامتعارف در لب ، دهان و مدفوع خود مواجه شد، باید به سریعا با نزدیکترین مرکز بهداشتی یا بیمارستان مراجعه نماید تا تحت درمان قرار گیرد و به هیچ وجه به خود درمانی نپردازند

وی افزود: با آغاز فصل گرما در بهار و تابستان فعالیت کنه‌ها زیاد می‌شود، جمعیت ویروس هم افزایش پیدا می‌کند و شیوع بیماری بیشتر است.

وی گفت: تب کریمه کنگو بیماری مشترک میان انسان و حیوان است، بنابراین بیماری از بدن همه حیواناتی مانند گاو و گوسفند و بز که بدنشان قابلیت میزبانی کنه‌های آلوده را داشته باشد، می‌تواند به انسان منتقل شود همچنین گزش کنه آلوده یا حتی له کردنش، بیماری را منتقل می‌کند و علاوه بر آن ویرس بر اثر تماس مستقیم با خون یا بافت‌های آلوده مثل دل و جگر یا ترشحات بیمار هم جابه‌جا می‌شود و به همین علت است که در بیمارستان‌ها به پرسنل هشدار می‌دهند در برخورد با این نوع بیماران از تدابیر ویژه و پوشش مناسب حفاظتی برای جلوگیری از انتقال بیماری به پرسنل بیمارستان و مردم استفاده کنید .

سیدپور افزود: سمپاشی و تمیز کردن گله دام ها از هر نوع کنه در جلوگیری از این بیماری ها موثر است.

وی نگهداری گوشت در اتاق پیش سرد کشتارگاه ها و آموزش مناسب به دامداران و کارکنان کشتارگاه ها و متصدیان قصابی ها رو از جمله راههای پیشگیری و کاهش بیماری تب کریمه برشمرد.

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.