چهارمین دوره داوری اعطای نشان ملی مرغوبیت و برتری آثار صنایع دستی در آذرماه امسال بصورت متمرکز در تهران برگزار خواهد شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ زهرا الحمدی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته درخصوص اجرای چهارمین دوره نشان ملی مرغوبیت و برتری صنایع دستی در سال 96، مرحله اول داوری آثار در استان و بر اساس ضوابط خاص برگزار خواهد شد و آثار برگزیده در مرحله استانی جهت ارزیابی در سطح ملی در آذرماه در تهران به معرض نمایش و داوری گذاشته می شود.

الحمدی افزود: مرحله استانی داوری طبق برنامه ریزی متمرکز کشوری در شهریور ماه برگزار خواهد شد و هنرمندان باید بر اساس ضوابط و زمان بندی که از طریق سایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به اطلاع آن ها خواهد رسید نسبت به تکمیل فرم تقاضانامه و ارائه محصول موردنظر خود در زمان مشخص شده اقدام کنند.

وی ادامه داد: با توجه به سهمیه بندی تعداد محصولات قابل ارائه هر استان و به منظور انتخاب برترین آثار، تیمی متشکل از کارشناسان مجرب استان به عنوان هیات داوران استانی انتخاب و پس از تایید رزومه و سابقه فعالیت ایشان از سوی معاونت صنایع دستی کشور محصولات ارائه شده توسط هنرمندان را در شیراز و شهرستان های استان بررسی کرده و آثار برگزیده جهت داوری سطح ملی به ستاد مرکزی ارسال می شود.

الحمدی بیان کرد: محصولاتی که جهت شرکت در چهارمین دوره داوری اعطای نشان ملی مرغوبیت و برتری آثار صنایع دستی ارائه می شوند باید دوپیش شرط مسئولیت اجتماعی ( رعایت حق مولف و سازنده) و احترام به محیط زیست (عدم ایجاد آلودگی زیست محیطی در کلیه مراحل تولید) را داشته باشند.

وی اظهار داشت: محصولات تولید شده بایستی دارای مرغوبیت، کیفیت، اصالت، نوآوری در طرح، نقش و فرم و برخوردار از بسته بندی و شناسنامه شاخص اثر باشند.

الحمدی تصریح کرد: برخی از ضوابط مشارکت در برنامه نشان ملی در سال 96 از جمله 1-هر هنرمند صرفا مجاز به ارائه دو اثر خواهد بود.
 
2- اگر هنرمندان متقاضی بصورت گروهی در برنامه شرکت نمایند تعداد اعضای گروه نبایستی از 3 نفر بیشتر باشد و در صورت اخذ نشان، گواهی بصورت مشترک برای گروه صادر خواهد شد.

3-چنانچه واحدهای کارگاهی دارای پروانه تولید کارگاهی در برنامه شرکت و موفق به اخذ نشان گردند ، گواهی به نام کارگاه تولیدی صادر خواهد شد.

4-آثار نگارگری، گل و مرغ، تذهیب، تشعیر، خوشنویسی و طراحی سنتی در صورت کاربردی بودن در برنامه شرکت داده خواهند شد و آثار صرفا تزئینی از دور رقابت حذف خواهند شد.
 
5-پذیرش سازهای سنتی در صورتی در برنامه شرکت داده خواهند شد که دارای ویژگی هنری در ساخت و تزئین ساز باشند در غیر اینصورت از پذیرش ساز صرفا به لحاظ کاربرد "صوت " بدون هیچگونه ویژگی در نقش و فرم خو داری خواهد شد) می باشد.
انتهای پیام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.