اگرچه نَفسِ چنین حمایت هایی قابل تقدیر است، اما در خصوص میزان کارآمدی طرح های اینچنینی اما و اگرهای بسیاری وجود دارد که در ذیل این گزارش در گفت و گو با کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
مصطفی بخشنده، محقق و پژوهشگر اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار
اقتصاد و انرژی با اشاره به نقش تعیین کننده روستاها در توسعه و پیشرفت هر کشور و جامعه ای عنوان کرد: این قاعده در کشور ایران نیز مصداق دارد و بدون تردید برای پیمایش صحیح مسیر توسعه باید طرح ها و پروژه های حمایتی از روستاها با افزایش هر چه بیشتری همراه شود.
وی افزود: به نظر می رسد، تصویب موضوع اعطای تسهیلات به روستاها از صندوق توسعه برای افزایش فرصت های شغلی در روستاها نیز با چنین تدبیر و هدفی در دستور کار قرار گرفته است.
بخشنده عنوان کرد: آنچنان که در گزارشات منتشر شده از رسانه ها و جراید قید شده، مقرر است، 5 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به تسهیلات روستایی اختصاص داده شود، اما به اعتقاد بنده صرفاً با پرداخت وام و تسهیلات، نمی توان اهداف مورد نظر در قالب اشتغالزایی را به نتیجه مطلوب و شایسته ای رساند.
محقق و پژوهشگر اقتصادی عنوان کرد: اساساً یکی از مؤلفه های تأثیرگذار در اشتغالزایی به امر تولید معطوف می شود و هر آنچه در این مسیر اقدامات سازنده تری عملیاتی شود، قطعاً ضریب اشتغال نیز با تقویت و ارتقای شایسته تری همراه خواهد شد.
وی افزود: بدون تردید هر نقطه روستایی به فراخور موقعیت جغرافیایی، اقلیمی و طبیعی و حتی فرهنگ و آداب و سنن حاکم بر آن، از ظرفیت اشتغالزایی متفاوتی برخوردار است.
بخشنده گفت: یکی از معضلات کنونی کشور ما به عدم تنظیم و تعریف آمایش سرزمینی مشخص، مدون، اصولی و کارشناسی شده معطوف میشود و تا زمانیکه برای حصول این امر، اقدامات لازم عملیاتی نشود، نمی توان برآورد دقیقی از فرصت ها، تهدیدات، ظرفیت ها و نیازهای مناطق روستایی و محلی داشت.
محقق و پژوهشگر اقتصادی عنوان کرد: عدم وجود آمایش مذکور، باعث سردرگمی خواهد شد، زیرا صرفاً با تزریق تسهیلات و راه اندازی واحدها یا مراکز تولیدی کوچک یا متوسط در روستاها، نمیتوان به اهداف مرتبط با توسعه و پیشرفت اقتصادی و حتی اشتغالزایی مورد نظر را به نحوی پایدار و با ثبات نائل شد.
وی افزود: می طلبد در هر نقطه و روستایی، به فراخور نیاز و استعدادهای بالقوه موجود در آن، طرح های تولیدی و اشتغالزایی پیگیری و عملیاتی شود، در غیر اینصورت با حجمی از فعالیت های تولیدی بعضاً غیر ضرور و کارشناسی نشده مواجه می شویم که نمی تواند ضامن سود آوری لازم براساس استمرار اشتغال و پایداری منطقی باشد که نمونه بارز آن را میتوان در تولیدات کشاورزی جستجو کرد که در زمین های اراضی بدون مشتری و تقاضا باقی می ماند.
بخشنده عنوان کرد: اصلی ترین ضرورت حمایت از تولید را باید در سیاست های کنترل و مهار قاچاق جستجو کرد و تا زمانیکه شاهد واردات بی رویه قانونی و غیر قانونی در اقلام و محصولات متعدد هستیم، حمایت عمیق، کار آمد و مؤثر از تولید داخلی محقق نخواهد شد.
محقق و پژوهشگر اقتصادی گفت: در حال حاضر، کم نیستند واحدهای تولیدی فعالی که به دلیل واردات بی رویه مجبور به کاهش ظرفیت های تولید خود یا تعدیل نیرو و حتی فراتر از آن ورشکستگی شده اند و این واقعیت تلخ موید صحت این ادعا است که صرفاً با راه اندازی واحدها یا مراکز تولیدیِ امر اشتغالزایی میسر نمی شود و حصول اهداف مورد نظر در این خصوص، مستلزم اقدامات مکمل مقتضی و خاص به خود است که در خلأ و فقدان آن، طرح های اینچنینی اَبتَر و محکوم به شکست خواهد بود.
منابع صندوق توسعه ملی، در کانال های ضابطه مند و هدفمندِ تعریف شده، تزریق شوند
ابوالقاسم رویگران، دانش آموخته رشته اقتصاد در گفت و گو با خبرنگار
اقتصاد و انرژی، با اشاره به ضرورت توجه مضاعف به ضوابط مُصَرَحِ قید شده در قوانین، عنوان کرد: بر اساس چارچوب های قانونی تعریف شده، باید منابع صندوق توسعه در بخش خصوصی و تعاون هزینه و تزریق شود تا در توسعه و پیشرفت کشور مثمرثمر واقع شوند.
وی افزود: دولت ها نباید با دست درازی در منابع صندوق توسعه ملی، کمبودها و کاستی های بخش های دیگر را تأمین کنند و چنین اقدامی برخلاف قانون به نظر می رسد، امری که متأسفانه در دورهها و ادوار گذشته، بعضاً شاهد ظهور و بروز آن بودهایم و می طلبد با اعمال نظارت دقیق و قانونمندی هر چه بیشتر، منابع مذکور دقیقاً در مسیر مقررِ قانونی، هزینه و مصروف شود.
دانش آموخته رشته اقتصاد عنوان کرد: اساساً باید برای هر طرحی، هدفمندی مشخص و معینی نیز پیش بینی شود و در اجرا نیز این هدفمندی و قاعده مندی بهصورتی دقیق و کارآمد پیگیری شود، در غیر اینصورت اهداف مورد نظر در حد همان کلیات ذهنی باقی خواهد ماند.
وی افزود: در گذشته نیز تسهیلات بسیاری به بخش های تولیدی تزریق شد که در مقام عمل، فاقد نتیجه ای لازم و کافی بود و به تبع در چنین شرایطی تسهیلات اعطایی در مسیری صرف خواهد شد که جز هدر رفت منابع و بدهکار شدن متقاضیان، دریافت تسهیلات نتیجه دیگری در پی نخواهد داشت.
رویگران عنوان کرد: باید طرح توسعه صنایع تبدیلی و ارتقای زیرساخت های روستایی با جدیت و تقویت مضاعف اجرایی و عملیاتی شود و در صورت حرکت در این مسیر، شاهد حصول اشتغال پایدار در روستاها خواهیم بود و قطعاً این دستاورد در توسعه و شکوفایی کلان کشوری نیز مؤثر خواهد بود.
وی در خاتمه یادآور شد: سوق دادن شرکت های خصوصی برای فعالیت در روستاها با تعریف بسته های تشویقی و حمایتی از تدابیری است که به مراتب حامل و حاوی نتایج مطلوب تری خواهد بود و قطعاً با اجرایی شدن چنین طرح هایی می توان، ضریب اشتغالزایی را در روستاها با تقویت مطلوب و شایسته ای همراه ساخت.
انتهای پیام/