تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای خارج شدن از توافقنامه تغییرات آب و هوایی پاریس احتمالا تاثیر چندانی در خارج از مرزهای آمریکا نخواهد داشت.

هیل: خروج آمریکا از توافق آب و هوایی پاریس، تأثیری بر جهان نخواهد داشت
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی نشریه کنگره آمریکا در تفسیری به قلم تیموتی کاما نوشت: سران خارجی کشورهای مختلف تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به خارج شدن از توافقنامه تغییرات آب و هوایی پاریس را محکوم کردند و تاکنون هیچ کدام از حدود 200 کشور دیگری که این توافقنامه را امضا کرده اند، از تصمیم برای ترک آن حرفی به میان نیاوردند. 

نویسنده سه دلیل برای اینکه چرا اقدام ترامپ پیامدهای چندانی نخواهد داشت، ارائه کرده است. اول آنکه، به اعتقاد وی گرایش به استفاده از انرژی پاک همچنان درحال افزایش خواهد بود. استفاده از صنعت تولید انرژی های تجدیدپذیر و پاک که زمانی توجه چندانی به آن نمی شد، اکنون در سراسر جهان رو به گسترش است. صنعت تولید و استفاده از انرژی های پاک تا حدودی به موجب سرمایه‌گذاری‌هایی که در زمینه تحقیقات و توسعه انجام شده، اکنون در بسیاری از مناطق جهان توسعه یافته است. 

آژانس انرژی بین المللی در جدیدترین مطالعه خود که در سال 2013 [1392] انجام شد، برآورد کرد 22 درصد از برق جهان با استفاده از منابع تجدیدپذیر تولید می شود. این آژانس پیش‌بینی کرد این رقم تا سال 2020 [1399] به 26 درصد خواهد رسید. اداره اطلاعات انرژی آمریکا سال گذشته اعلام کرد، میزان استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در سراسر جهان رو به رشد است. 

رشد جهانی استفاده از انرژی های پاک یکی از عوامل کلیدی بود که سران تجاری جهان به آن متوسل شدند تا ترامپ را متقاعد کنند از توافق پاریس خارج نشود. استدلال آنها این بود که پایبند ماندن به توافق پاریس به تجار آمریکایی کمک خواهد کرد نقش تعیین کننده ای در رشد انرژی های پاک ایفا کنند. 

یکی دیگر از دلایلی که نویسنده برای بی نتیجه بودن اقدام ترامپ ارائه کرده است، به استفاده از گاز طبیعی به عنوان یک منبع انرژی ارزان و فراوان مربوط می شود. علاوه بر رشد انرژی های تجدیدپذیر، عامل مهم دیگری که باعث کاهش گازهای گلخانه ای در یک دهه گذشته شده، استفاده از گاز طبیعی بوده است.

دلیل آخر نویسنده این است که متحدان آمریکا تمایلی به پیروی از دونالد ترامپ ندارند. درواقع سران بسیاری از کشورهای جهان مانند ایتالیا، آلمان، فرانسه، چین و هند تصریح کرده اند که همچنان به توافقنامه پاریس پایبند خواهند ماند.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار