امام خمینی(ره)، یاری مهربان، پدر، معلم، مراد و محبوب همه ملت ایران و الگوى کامل یک مسلمان و نمونه‏ بارز یک رهبر اسلامى برای همه‏ مستضعفان جهان بود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛به یقین بی نام خمینی، انقلاب اسلامی ایران در هیچ کجای دنیا شناخته شده نیست. این جمله ای است که رهبر معظم انقلاب در توصیف نقش متمایز و بارز امام خمینی (ره) در رهبری انقلاب اسلامی ایران بیان کرده‌اند.
 
  امام خمینی از ولادت تا رحلت
 
سید روح الله مصطفوی مشهور به سید روح الله موسوی خمینی در یکم مهرماه سال 1281  در شهر خمین چشم به جهان گشودند.
 
  امام خمینی در خانواده‌ای به دنیا آمد که سابقه فعالیت‌های دینی و مذهبی در آن به قرن‌ها قبل برمی‌گشت. آن‌ها «سید موسوی» بودند.
تحصیلات :
خمینی پس از تحصیلات مقدماتی خود در خمین به سال ۱۲۹۹ خورشیدی، برای تکمیل تحصیلات خود راهی اراک شد.
 ایشان در آن‌جا وارد مدرسهٔ سپهدار شد، در آن سال‌ها اراک به دلیل حضور آیت‌الله عبدالکریم حائری یزدی به مرکز مهمی برای یادگیری علوم دینی تبدیل شده بود.
 یکسال بعد بدنبال مهاجرت آیت‌الله حائری به حوزه علمیه قم، امام خمینی نیز راهی این شهر شد.  
ایشان بعد از گذراندن دورهٔ سطح، در درس خارج فقه و اصول عبدالکریم حائری یزدی شرکت کرد و پس از درگذشت حائری با آمدن آیت‌الله بروجردی به قم، در درس خارج او حضور پیدا کرد.  در قم فلسفه را از میرزا علی اکبر حکیم یزدی و محمدرضا نجفی اصفهانی آموخت و نزد ابوالحسن رفیعی قزوینی علاوه بر فلسفه، ریاضیات و هیئت را نیز فراگرفت، در عرفان ابتدا از میرزا جواد ملکی تبریزی و سپس میرزا محمدعلی شاه‌آبادی بهره برد.  
ازدواج و خانواده  
سید روح‌الله خمینی  در سال ۱۳۰۸ هجری خورشیدی با خدیجه ثقفی دختر میرزا محمد ثقفی تهرانی ازدواج کرد، برخلاف سنت رایج چند همسری و متعه در بین روحانیان آن زمان، خمینی هیچگاه همسر دیگری و متعه اختیار نکرد و برخلاف رسم آن زمان خمینی در امور منزل به همسرش کمک می‌کرد، حاصل این ازدواج، دو پسر و سه دختر به نام‌های مصطفی، احمد، زهرا، صدیقه و فریده بود.  
نقش رهبری حضرت امام خمینی(ره) در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی ایران
نقش حساس رهبری در شکل‌گیری نهضت اسلامی‌ در دوران طاغوت و پیروزی انقلاب اسلامی ‌و سرنگونی رژیم کهنه و فرسوده شاهنشاهی در کشور و جایگزین شدن آن با نظام اجتماعی جدید برپایه مردم سالاری دینی و احیای دوباره اسلام در سطح جهان، موضوعی است که بر هیچکس پوشیده نبوده و به نظر همه کارشناسان اجتماعی و سیاسی، با توجه به دیگر اضلاع شکل‌گیری خیزش‌ها و انقلاب‌های اجتماعی از جایگاه و اهمیت ویژه و قابل توجه‌ای برخوردار است. در واقع انقلاب اسلامی‌ ایران که با رهبری بی‌نظیر امام خمینی به وقوع پیوست یک انقلاب واقعی و تمام عیار به شمار می‌رود، چون همه عناصر لازم و ضروری در تعریف و ماهیت انقلاب‌ها، در انقلاب اسلامی ‌ایران وجود دارند و آنچه در این بحث بیش از پیش حائز اهمیت است، نقش رهبری حضرت امام در شکل‌گیری نهضت و پیروزی انقلاب اسلامی‌است. چرا که خیزش‌ها و جنبش‌های دیگری در تاریخ معاصر ایران نیز شکل گرفته که به دلیل عدم برخورداری از رهبری کارآمد توانمند و. . . به نتیجه نمی‌رسد.
بر همین اساس در واکاوی شخصیتی حضرت امام (ره) به عنوان رهبری انقلاب اسلامی‌ در هدایت خیزش مردمی ‌و رسیدن به پیروزی ، به این مسئله می‌توان اشاره کرد که ایشان رهبری مدبر، شجاع، متفکر، آگاه به زمان و مسائل جهانی بود که با بهره مندی از شیوه‌های نوین و بدیع ، بزرگ‌ترین انقلاب معاصر را هدایت کرد. ایشان در کوران انقلاب ، به عنوان چهره‌ای تاریخ ساز و پدیده‌ای استثنایی و کاریزماتیک جلوه کرد و به قول «یودو اشتاین باخ» مدیر مؤسسه شرق شناسی آلمان: «امام خمینی سیاسی ترین رهبر معنوی جهان، با شخصیتی جذاب و کاریزماتیک، تمام آرمان‌های جمهوری اسلامی‌که برمبنای آنها ساخته شده است، از افکار ایشان ریشه می‌گیرد.»
تشكیل نظام جمهوری اسلامی:
امام خمینی با پیروزی انقلاب اسلامی تشكیل نظام جدید را به رفراندوم عمومی گذاشت و سپس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز به آرای عمومی گذارده شد و بدین ترتیب یك نظام اسلامی پدید آمد كه همه ساختارها و مقامات عالی رتبه آن با رای مستقیم مردم برگزیده می شوند. امام در عصر نظام های حكومتی دنیوی، تشكیل نظام مردم سالاری دینی را به تحقق رساند و راه جدیدی را به ملت های مسلمان و جهانیان نشان داد كه هم به انجام فرامین الهی پایبند است و هم به نقش مردم در سیاست تاكید می كند
 
 امام خمینی (ره) و نقش تاثیرگذارشان در جنگ تحمیلی
امام خمینی (ره) در جریان جنگ تحمیلی که کشورمان آماج همه گونه حمله جبهه استکبار قرار گرفته بود، توانستند با قدرت رهبری بالای خود نیروهای مومن به انقلاب و اسلام را گرد هم آورند و بر علیه نیروهای خصم بسیج نمایند. این اقدام در طول تاریخ معاصر ایران و حتی جهان بی نظیر بود که توانست در نهایت توفیق را از آن ایران کند.
امام خمینی(ره) نقش مهم و بی بدیلی را در هدایت صحیح دفاع مقدس ایفاء نمودند و زمانی كه مصلحت ایجاب كرد، شجاعانه قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل متحد و آتش بس با عراق را پذیرفتند. هیچ کس امروز یارای رد این مقوله را ندارد؛ چراکه این واقعیت به خوبی به اثبات رسید و امروز شاهدیم که صدام به عنوان آغازگر جنگ به تاریخ پیوسته و حتی پیش بینی های امام (ره) نیز به حقیقت پیوسته است.    
رحلت  
سید روح‌الله خمینی در شب ۱۳ خرداد ۱۳۶۸ در بیمارستان به علت ایست قلبی درگذشت، وی در هنگام مرگ ۸۷ سال داشت. خبر درگذشت امام (ره) صبح ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ از رادیو اعلام شد.

 ملت قدردان و غیور ایران در روز 16 خرداد با رهبر کبیر خود وداع کردند و همان‌روز در بهشت زهرای تهران به  آغوش خاک سپرده شد که امروزه مامنی برای عاشقانش شده  است.
اشعار
چند روز پس از درگذشت امام اولین شعر ایشان که غزلی با مضامین عرفانی بود، توسط فرزندش در اختیار نشریات قرار گرفت و بلافاصله بازتاب بین‌المللی یافت. این غزل توسط ویلیام چیتیک به انگلیسی ترجمه و در هفته نامه سیاسی هنری نیو ریپابلیک منتشر شد. شائول بخاش در روزنامه نیویورک تایمز آنرا ستود و بسیار برجسته و قابل توجه دانست، از امام خمینی ( ره )  مجموعه اشعاری به جا مانده که در قالب دیوان او (دیوان امام) پس از رحلتش انتشار یافت.
 
نمونه ای از غزلیات امام (ره)
من به خال لبت، ای دوست! گرفتار شدم          چشم بیمار تو را دیدم و بیمار شدم
فارغ از خود شدم و کوسِ اناالحق بزدم             همچو منصور خریدار سر دار شدم
غم دلدار، فکنده‌است به جانم شرری               که به جان آمدم و شهرهٔ بازار شدم
در میخانه گشایید به رویم، شب و روز              که من از مسجد و از مدرسه بیزار شدم
جامهٔ زهد و ریا کندم و بر تن کردم                  خرقهٔ پیر خراباتی و هشیار شدم
واعظ شهر که از پند خود آزارم داد                   از دم رِند می‌آلوده، مددکار شدم
بگذارید که از بتکده یادی بکنم                        من که با دست بت میکده بیدار شدم  
 
 
انتهای پیام/ ن  -ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۱:۴۰ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
سلام خداوند رحمتش کند ومهمان مادرش فاطمه زهراع باشد قاطعیت که درکارداشت ستودنی بود وصحبت های او فصلل خطاب بود کسی روحرف معظم اله جرعت حرف زدن نداشت خداوندرحمتش کند
Iran (Islamic Republic of)
شیوا
۱۹:۵۶ ۲۴ بهمن ۱۳۹۷
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۰:۲۶ ۰۲ خرداد ۱۳۹۷
تو که خود خال لبی از چه گرفتار شدی تو طبیب همه از چه تو بیمار شدی