به دنبال رخدادهای امنیتی افغانستان در روزهای گذشته، ریاست جمهوری مصمم است تا دور تازه نشست بین المللی "پروسه کابل" را تا سه روز دیگر، به تاریخ ۱۶ جوزا در کابل برگزار کند

نشست بین المللی به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، قرار است این نشست با حضور مقام ها و نمایندگان بیش از ۲۵ کشور و سازمان های بین‌المللی برگزار شود و در آن "روند مصالحه در افغانستان و هماهنگی در مبارزه با تروریزم" به بحث گرفته شود.

"پروسه کابل" که پس از "پروسه استانبول" شکل گرفته، دربرگیرنده سلسله نشست های بین المللی پیرامون صلح و مبارزه با تروریزم و همچنین توسعه همکاری های منطقه ای است که به ابتکار و برنامه ریزی حکومت افغانستان برگزار می شود. این نشست در طول سال های گذشته در کابل و دیگر کشورهای منطقه برگزار شده و دور جدید آن روز سه شنبه در کابل برگزار خواهد شد.

به نظر می رسد که با توجه به تحولات تازه امنیتی در افغانستان و نقش پاکستان در آن، حکومت و ریاست جمهوری، برنامه مشخصی را در این نشست روی میز دارند.

این در حالی است که شام روز پنج شنبه گذشته و یک روز پس از حمله انتحاری خونین کابل، اشرف غنی، رییس جمهور پیرامون نشست جدید پروسه کابل، با سفیران کشورهای مختلف و نمایندگان سازمان های بین المللی دیدار و گفت‌وگو کرد.

رییس جمهور در این دیدار خاطرنشان کرد: "ما در شرایط دشواری قرار داریم و شاهد حادثۀ دل‌خراش بودیم، اما این‌چنین حوادث نمی‌تواند تلاش‌ها و کارهای ما را در راستای تأمین صلح و ثبات و ترقی و امنیت به تعویق اندازد و نشست پروسۀ کابل به‌ زودی و در زمان معین آن برگزار می‌گردد."

به گفته منابع امنیتی، در حمله انتحاری چهارشنبه هفته گذشته در چهارراهی زنبق شهر کابل، حداقل ٩٠ تن کشته و بيش از ٤٦٠ تن ديگر زخمی شده اند که که بيشتر آنان غیرنظامی هستند.

رئیس جمهور غنی با توجه به موقعیت جغرافیایی افغانستان که آسیای جنوبی را با آسیای مرکزی و اروپا وصل می‌سازد، بر این باور است که گروه‌های تروریستی تلاش می‌ورزند در افغانستان لانه بسازند و با ناامن ساختن این کشور، منطقه و جهان را ناامن کنند.

او تأکید می کند که باید به همه گروه‌های تروریستی به دید یک تهدید مشترک نگریسته شود و نشست تازه پروسه کابل، تنها برای افغانستان نه، بلکه منافع منطقه و جهان نیز در آن درنظر گرفته شده ‌است.

 
انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.