رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری دورود گفت: طی عملیاتی گروهی موفق شدیم ۲ متهم را که مشغول برداشت گیاه موسیر بودند را دستگیر کنیم.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ مهرزاد رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری دورود گفت: از متخلفین ۳۰۰ کیلوگرم گیاه کمیاب و در معرض انقراض موسیر و همچنین ۶۰ کیلوگرم گیاه پاسرخ کشف و ضبط گردید.
 
وی افزود: در یک تعقیب و گریز به همراه نیروهای یگان حفاظت و همکاری پاسگاه ژان موفق شدیم ۲ متهم را دستگیر و جهت رسیدگی به مراجع قضایی تحویل داده شدند.
 
کارشناس منابع طبیعی گفت: بهره برداری و حمل و نقل موسیر برابر ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع ممنوع بوده و با متخلفان مطابق قانون برخورد می‌شود.
 
صادقی با بیان اینکه پیاز این گیاه مصرف خوراکی دارد افزود: موسیر از گیاهان گلدار و از خانواده پیازهاست که عمدتاً از طریق پیاز و ندرتا از طریق بذر تکثیر یافته و در مناطقی با آب و هوای کوهستانی و خاک‌های نسبتا مرطوب می‌روید و پیاز آن مصارف خوراکی و درمانی زیادی دارد.
 
وی گفت: موسیر گیاهی مرتعی است که با برداشت پیاز آن، کل پایه گیاه از بین خواهد رفت. افراد سودجو با برداشت پیاز این گونه ارزشمند در فصل بهار پیش از زمان گلدهی و بذردهی موسیر، فرصت رویش مجدد و ادامه حیات را از این گونه گیاهی ارزشمند می‌گیرند.
 
کارشناس منابع طبیعی افزود: برداشت موسیر در دامنه‌های شیب دار کوهستان علاوه بر نابودی نسل این گیاه عامل مهمی در افزایش تخریب و فرسایش مراتع به شمار می‌رود و آغاز کشت زراعی این گیاه در مناطق مستعد جهت مصارف خوراکی و دارویی می‌تواند یکی از راهکارهای کاهش برداشت غیرقانونی و پیشگیری از انقراض نسل این گونه ارزشمند باشد.
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.