قاچاق کالا مهمترین معضل امروز اقتصاد کشور است که سالانه هزاران فرصت شغلی را از بین می برد اما با وجود کاهش آن در سالهای گذشته، همچنان درد اصلی اقتصاد کشور به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قاچاق کالا و ارز یکی از مهمترین مشکلات اقتصادی کشور است که همواره وجود داشته، به طوریکه در سالهای گذشته واردات قانونی و همچنین قاچاق بی رویه کالا گریبان نظام اقتصادی به‌ویژه تولیدکنندگان داخلی را گرفته است.
 
به گفته قاسم خورشیدی سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اقدامات مناسبی در سالهای پیش انجام شده و از سال 92 تا 95 میزان قاچاق کالا از 25 میلیارد دلار با 50 درصد کاهش به 12.5 میلیارد دلار رسیده است.
 
وقتی که صحبت از قاچاق به میان می‌آید برخی گمان می کنند که منظور جابجایی غیرقانونی کالا توسط کولبران مد نظر است حال آنکه فقط نیم درصد از سود قاچاق به کولبران می رسد و ۹۹.۵ درصد ا زسود آن به جیب صاحبان سرمایه و قدرت که کولبران را استخدام می کنند، واریز می‌شود و این موضوع کاملاً سازمان یافته شده، انجام می پذیرد.
 
طبق برخی آمارها هر میلیارد دلار قاچاق موجب از بین رفتن 100 هزار فرصت شغلی می‌شود و با توجه به قرار داشتن در سال تولید و اشتغال به نظر می رسد ادامه داشتن روند فعلی ورود کالای قاچاق، مانع از اشتغال زایی و افزایش تولیدات داخلی می گردد.

در همین راستا علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران با تأکید بر اینکه عزم دولت نسبت به گذشته در برخورد با قاچاق بیشتر شده، اظهار داشته که قاچاق در اقتصاد ما نهادینه شده و اگرچه اقدامات مختلفی در مبارزه با قاچاق در بخش‌های مختلف صورت گرفته اما قاچاق کم اثر نشده است.

فاضلی با تأکید بر اینکه برخورد با قاچاق به ابزارهای دیگری از جمله تقویت تولید ملی نیازمند است، اظهار داشت: اگرچه مشتری مداری یکی از ابزارهای مبارزه با قاچاق کالا است اما با توجه به اینکه در حوزه‌های مختلف نتوانستیم سلیقه مشتری را به سمت مصرف کالاهای داخلی جلب کنیم، قاچاق رشد کرده است.
  
رئیس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: واردات از کانال رسمی ، حمایت از تولید ملی و تغییر نظام تعرفه‌ای ابزارهای جلوگیری از واردات قاچاق است که تمامی اینها باید در راستای مبارزه با قاچاق در یک بسته‌ای جامع تعریف و اجرا شود. 

وی با اشاره به اینکه نخریدن کالای قاچاق یکی از راه‌های مبارزه با واردات قاچاق است، افزود: تا زمانیکه واردات کالای قاچاق انجام می‌شود و مصرف‌کننده هم به خرید آن رغبت نشان می‌دهد، نمی‌توان مدعی بود که اراده ملی در برخورد با قاچاق کالا شکل گرفته است. 

خرید کالاهای کد دار برای جلوگیری از قاچاق
 
محمدرضا نجفی منش عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با بیان اینکه افزایش برخی از کالاهای بی کیفیت درسطح کشور ناشی از حجم بالای قاچاق از مبادی غیر قانونی است، گفت: رفع این معضلات نیازمند نظارت بیشتر گمرک است. به منظور حل مشکلات این چنینی مطابق با قانون، آزمایشگاه‌هایی در مبادی رسمی تأسیس شده تا کیفیت کالا‌ها مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی ادامه داد: در وهله نخست فرهنگ سازی مناسب می‌بایستی نهادینه شود تا به مرور زمان مصرف کنندگان دریابند که خرید کالای با کیفیت ایرانی از مشابه قاچاق آن به صرفه‌تر است. 

نجفی منش اقناع مردم جهت خرید کالاهای کد دار را یکی دیگر از راهکارهای مقابله با قاچاق دانست و افزود: خرید این نوع کالا‌ها سبب می‌شود تا در صورت بروز هر نوع مشکلی، با مراجعه به نمایندگی آن به سرعت مشکل را مرتفع ساخت.
 
این عضو اتاق بازرگانی تهران در پایان یادآور شد: از آنجایی که قاچاق آفت دستگاه‌های کشور تلقی می‌شود، لذا مبارزه با این موضوع به راحتی انجام نمی‌شود، چراکه اکثر واردکنندگان رغبتی به پرداخت مالیات نداشته، لذا رفع این مشکلات نیازمند مدت زمان طولانی است.
 

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار