رئیس سازمان پ‍ژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به انتقادات وارد بر کتاب درسی و محتوای آموزشی گفت: نقد منصفانه و سودمند برای دانش آموزان را در دستور کار قرار می دهیم.

نقد منصفانه را می پذیریم/ دانش آموزان را برای آینده ترببت کنیممحی الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پ‍ژوهش و برنامه ریزی آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در مورد تغییر در کتاب‌های درسی و برنامه‌های آموزشی و انتقادات وارد به آن اظهار کرد: فضا و تجهیزات، آئین نامه ها و مقررات اداری  باید در راستای سند تحول بازطراحی و باز نویسی شوند تا بتوانیم آن ها را اجرایی کنیم.  

وی ادامه داد: گاهی برخی افراد نقدهایی دارند که ضمن استقبال از آن نقد‌ها معتقد هستم نقد کامل آن است که بتواند به همه ابعاد یک موضوع بپردازد و نقدهایی که از یک جریان فقط یک فریم عکس برمی دارند و آن را بزرگنمایی می‌کنند سازنده و مثبت نیست.
 
رئیس سازمان پ‍ژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بیان کرد: اگر یک فیلم سینمایی را ببینید، فیلم یک مجموعه است که از ابتدا تا انتها باید دیده شود تا بتوان آن را نقد کردو اگر تقطیع شود، کل مجموعه قطعه قطعه شده و اگر ضعفی باشد، به کل مجموعه برمی گردد؛ در غیر این صورت یک بخش از فیلم نمی‌تواند معرف ارزش فیلم و فیلمساز باشد.
 
محمدیان با اشاره به اینکه گاهی حذف یک بیت از کتاب درسی موردتوجه قرار می‌گیرد و آن را به سند ۲۰۳۰ ربط می‌دهند، گفت: برای کتاب‌های درسی که در دسترس هستند؛ هیچ سند محرمانه‌ای در آموزش و پرورش وجود ندارد و افرادی که چنین ادعایی دارند چرا ذکر نام و خاطره و گذشت و ایثارگری‌های شهدایی که به تازگی در کتاب درسی آمده مانند شهید باکری یا شهید خرازی را مورد توجه قرار نمی‌دهند.
 
وی با اشاره به اینکه در کتاب‌های درسی یاد و نام شهدای هسته‌ای و رشادت هایی از این قبیل طی چند سال اخیر مورد بحث قرار گرفته اند؛ افزود:در راستای درس"فرمانده دلها"بسیج دانش‌آموزان اصفهانی ضمن حضور بر مزار شهید خرازی و قرائت فاتحه، یاد وی را گرامی داشته و ارزشهای دفاع مقدس برای دانش آموزان ما بصورت عینی و ملموس پیدا کرد و همه این‌ مسائل  پشتوانه هویت ملی و انقلابی و فراهم کننده امنیت ما هستند.
 
محمدیان تصریح کرد: چندین شهید در کتابهای درسی در قالب‌های مختلف ارائه شده که قبلا نبوده است حتی در شاخه فنی و حرفه‌ای به بهانه آموختن صنعت پل، از پل خیبر نام برده شده و در دفاع مقدس از سنگرسازان بی سنگر یاد کردیم که این‌ها ارزشهای انقلاب هستند. 
 
رئیس سازمان پ‍ژوهش و برنامه ریزی آموزشی تاکید کرد: اعتقاد دارم که در کتاب درسی حتماً اشکال وجود دارد، چون هیچ یک از نویسندگان معصوم و عالم به غیب هم نیستند و در حد فهم و برداشت خودشان کار را انجام داده‌اند، اما اصلاح، نقد و یادآوری ضعف‌ها به‌صورت مشفقانه و منصفانه باید باشد.
 
وی یادآور شد: هرکس بخواهد ناکارآمدی، اشکال و ضعف را نادیده بگیرد کار درستی نبوده اما بزرگ کردن ضعف نیز کار درستی نیست.
 
انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار