روزه از جمله عبادت هایی است که بر پایه اخلاقی محسوب می‌شود.

حجت الاسلام ابوالقاسم حسینی کارشناس مذهبی و امور دینی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرامون افضل اعمال از نگاه اسلام در ماه مبارک رمضان،‌ گفت: دیدگاه اسلام یک نگاه دینی بر بنیان اخلاق است و یکی از روشن‌ترین نمونه‌های دین اسلام نیز محسوب می‌شود، همچنین پیامبر اکرم‌(ص) در پیامی از احادیث خودشان تنها فلسفه و دلیل بعثت را تکمیل اخلاق دینی در اسلام می‌دانند.
اخلاق از ویژگی های مهم بعثت است

وی در ادامه بیان کرد: فلسفه و بن‌مایه بعثت نبی‌مکرم اسلام‌(ص) یکی از ویژگی‌های درست و روشنی است که اخلاق آن را کامل می‌کند و پیامبر خاتم (ص) آمده است که اخلاق اسلامی را به مرحله تمامیت و بالفعل برساند.

کارشناس مذهبی و امور دینی با بیان اینکه فلسفه عبادت،‌ مناسک و آیین های،‌ به انسان اخلاقی ختم می شود،‌ اظهار داشت: اخلاقی بودن یک رابطه دو سویه است‌، سوی خداوند و سمتی دیگر مردم هستند که باید حداقل حریم ها را که در اختیار دارند، حفظ و حقوق فردی و اجتماعی دیگران را ضایع نکنند.

روزه در رده عبادت‌های اخلاق محور قرار دارد

وی درباب افضل اعمال در ماه مبارک رمضان و روزه داری توضیح داد: روزه از جمله عبادت هایی است که برپایه اخلاق محسوب می شود،‌ خداوند در آیات شریفه قرآن کریم اشاره می کند: ـ« پروردگار هیچ وقت نمیخواهد بندگانش در تنگنا و سختی قرار بگیرند.» از این روی خدا نمیخواهد بندگانش در این روزهای بلند و گرم مورد تنگنا و مشقت باشند،‌ بلکه منظور رسیدن به آرامش و چشیدن حلاوت پرورش روح است.

حجت الاسلام حسینی در پایان به راه های رسیدن به آرامش روحی اشاره کرد و گفت: آرامش روحی در ماه مبارک رمضان و در دیگر مواقع زندگی بستگی به رعایت اخلاق در زندگی و حفظ آرامش است،‌ شما می بینید که نسل های پیشین برحسب زندگی آرام و بی دغدغه ای که داشتند، در قیاس با نسل جدید از آرامش  بیشتری برخوردار بودند و با خلقی نیک و آرام مواجه بودیم.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.