مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: برداشت محصول توت از باغ ها و توتستان های مناطق نیمه گرمسیری شهرستان خلخال آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، هادی ذبیحی افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی بهار امسال و پربار بودن محصول توت در باغ های مناطق نیمه گرمسیری این شهرستان از جمله باغ های توت روستای نمهیل و روستاهای حاشیه رودخانه قزل اوزن امسال بیش از 150 تن توت از باغ های توت این شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف می شود.

وی گفت: اراضی کشاورزی مناطق نیمه گرمسیری خلخال برای کشت و پرورش انواع میوه ها از جمله انار، انجیر، توت، بادام و پسته مناسب بوده و بخش بزرگی از سطح باغ های میوه بخش خورش رستم خلخال واقع در منطقه نیمه گرمسیری این شهرستان به تولید این محصولات از جمله توت اختصاص یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: توت تولیدی خلخال به دلیل تولید ارگانیک آن و پرهیز باغداران در استفاده از سموم نباتی و کودهای شیمیایی از کیفیت بالایی برخوردار بوده و علاوه بر تامین بازار مصرف شهرستان بخشی از مصرف توت استان اردبیل و سایر استان های همجوار خلخال را نیز تامین می کند.

ذبیحی بهترین زمان برداشت توت در مناطق مختلف خلخال را از اواخر نیمه دوم اردیبهشت تا اواخر خرداد اعلام کرد و افزود: زمان برداشت محصول توت در مناطق مختلف شهرستان بستگی به شرایط آب و هوایی و اقلیمی و قرار گرفتن باغ های توت در مناطق نیمه گرمسیری و سردسیری دارد.

میوه توت به صورت تازه، خشک و فراوری شده قابل مصرف بوده و پزشکان مصرف توت را برای پیشگیری از ابتلا به سرطان، افزایش طول عمر، درمان کم خونی، تصفیه خون، تقویت کلیه ها و استفاده از توت خشکباری شده را برای مصرف بیماران دیابتی به جای قند توصیه می کنند.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.