رئیس کل بانک مرکزی گفت: اصلاحات بانکی شروع شده، این اصلاحات جدی است، اما جای هیچ نگرانی در سیستم بانکی وجود ندارد.

سیف: تا آخر امسال ارز تک نرخی می‌شود/ اصلاحات بانکی شروع شده
به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات اخیر بانک مرکزی برای رسیدگی به وضعیت سپرده‌گذاران موسسه "آرمان" و "کاسپین" اظهار داشت: رسیدگی به این موضوع با جدیت در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد تا خسارت مردم را به حداقل برساند، متأسفانه در گذشته برخی موسسات بدون مجوز و به دور از نظارت بانک مرکزی فعالیت خود را آ‌غاز کردند که نهایتا باعث ایجاد بی‌نظمی و سوء استفاده و کلاه‌برداری شدند.
 
وی افزود: مرجع قضایی به موضوع ورود کرده و همکاری خوبی در این زمینه با بانک مرکزی وجود دارد، تک تک اینها با موافقت مراجع قضایی در حال پیگیری است.

سیف ادامه داد: بانک مرکزی با همکاری مرجع قضایی روند پیگیری امور را بر عهده دارد و شناسایی اموال را در دستور کار قرار خواهد داد تا این امر مورد سوء استفاده قرار نگیرد و به محض اینکه اموال تصویب شدند پرداخت‌ها صورت گیرد.

رئیس بانک مرکزی تصریح کرد: در رابطه با پرونده "فرشتگان" انبار شناسایی شده و متناسب با این شناسایی و با هماهنگی مرجع قضایی اموال از 10 میلیون تا 20 میلیون تومان در حال پرداخت است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اقدامات بانک مرکزی برای اینکه دسته چک‌های سیار تجمیع شوند، چیست؟ بیان داشت: همان طور که می‌دانید این نوع اقدامات در راستای ارتقای وضعیت فعلی انجام شده و یکی از همین اقدامات راه‌اندازی سامانه چکاوک برای برقراری نظم در تبادل چک‌های بانکی و ارتقای دقت و سرعت بود به طوری که اعتبار را هم به چک باز می‌گرداند.

سیف گفت:‌ یکی از مراحل تکمیلی این اقدام به امکان شناسایی چک در مبدأ باز می‌گردد که به کمک آن می‌توان به صورت الکترونیک آن را مورد شناسایی قرار داد لذا سامانه‌ای به نام سیار راه اندازی شده که مکمل سامانه چکاوک است و ابعاد مثبت استفاده از سامانه چکاوک را گسترش می‌دهد.

رئیس بانک مرکزی با اشاره به میزان رشد اقتصادی کشور بیان داشت: رشد اقتصادی بر اساس استخراج بانک مرکزی در در 9 ماهه نخست سال 95، 11.6 درصد گزارش شد.

وی ادامه داد: پیش بینی ما این بود که در سال 95 رشد اقتصادی دو رقمی شود و برای سال 96 هم طبیعتا با توجه به اینکه یکی از عوامل رشد اقتصادی صنعت نفت بود اما طبیعی است که با محدودیت‌هایی مواجه شود اما خوشبختانه سایر بخشها دارای تحرک مثبتی است و تصور می‌کنیم این میزان بیش از 6 درصد برسد.

سیف درباره کاهش سود تسهیلات بانکی بیان داشت: یکی از اقدامات ریشه‌ای که در منطقی شدن نرخ سود تسهیلات اثرگذار است بحث اصلاحات نظام بانکی بوده که باید مورد توجه قرار گیرد خوشبختانه این اقدام آغاز شده و روند قابل قبولی در پیش گرفته است.

رئیس بانک مرکزی افزود: برخی منتقدان قصد دارند تزلزل و نگرانی کاذبی در نظام بانکی ایجاد کنند البته می‌پذیریم که بانک‌ها باید اصلاحات جدی در نظام خود اعمال کنند اما نگرانی کاذبی که برای مردم ایجاد می‌شود را درست نمی‌دانم.

وی اضافه کرد: بانک مرکزی به ترتیب برنامه‌های خود را در راستای تقویت پایداری نظام بانکی به کار می‌گیرد و ان شاءالله نتایج مثبتی در این زمینه حاصل خواهد شد.

سیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ارز وارد بورس خواهد شد یا خیر، متذکر شد: ممکن است دو منظور از این بحث برداشت شود اگر منظور شما بحث مشتقات ارزی در بورس است باید اعلام کنم مشتقات ارزی در بورس حتما راه اندازی خواهد شد و در شورای عالی بورس نیز این موضوع مطرح و مصوب شده و در اولین فرصت راه اندازی خواهد شد.

رئیس بانک مرکزی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا ارز تک نرخی خواهد شد، افزود: این موضوع از برنامه‌های قطعی بانک مرکزی و احتمالا تا پایان سال این امر محقق خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۹ ۱۱ خرداد ۱۳۹۶
ازبدقولی یاهرچه باشدقبلاهم برای بارچندمست که ممکن واحتمالات رییس بانک درتکنرخی شدن عملیاتی نشده وحالاهم بااماواگر!