به گزارش خبرنگار
راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بخش حملونقل دریایی ایران در طی فعالیتهای خود به
پشتوانه نیروی انسانی کارآمد و با طراحی برنامههای مناسب و استفاده بهینه
از منابع دراختیار، توانسته است با ایجاد تحرک در فعالیتهای ناوگان حمل و
نقل و بنادر بازرگانی و با بهرهگیری از فناوریهای نوین و پیشرفته حمل و
نقل همگام با تحولات بینالمللی، موجبات افزایش سرعت، ایمنی و تسهیل جریان
کالا به کشور از طریق بنادر تجاری را فراهم آورد.
افزایش ظرفیت بنادر طی ۴ سال گذشته
محمد سعید نژاد در گفتگو با
خبرنگار
راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ظرفیت سرمایه گذاری در بنادر کشور طی دوره ۴ ساله افزایش یافته است، گفت: ظرفیت بنادر در طی ۴ ساله گذشته از سال ۹۲ تا امسال از ۱۸۰ میلیون تن به ۲۱۵ میلیون تن افزایش یافته است.
وی در ادامه افزود: مهمترین طرحهای که تا به امروز انجام شده بندر چابهار بوده که از اهمیت ویژه برخوردار است. همچنین بندر امیر آباد که به تازگی افتتاح شده است.
سعید نژاد یادآور شد: طی یکسال گذشته بندر انزلی و بندر شهید رجایی و بندر عباس طی ۴ سال گذشته توسعه یافته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در کنار تمامی سرمایه گذاریهای انجام شده سرمایه گذاری بخش خصوصی هم به عنوان یکی از محورهای اساسی مورد پیگیری قرار گرفت، گفت: میزان سرمایه گذای توسط بخش خصوصی تا به امروز ۳ هزار میلیارد تومان است.
وی افزود: ۶ هزار میلیارد تومان تا به امروز قرار داد منعقد شده بخش عمدهای از این سرمایه گذاری در حال اجرا و بخشی هم مورد بهره برداری قرار گرفته است.
پس کنارههای بندر چابهار وعباس ظرفیت پذیرش بار را ندارد
همچنین یار محمدی در گفتگو با
خبرنگار
راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در مرحله اجرایی پس کنارهای به ویژه در بندر چابهار و بندرعباس مشکلات عمدهای وجود دارد،گفت: در حال حاضر ظرفیت بار در بندر شهیدچابهار ۲. ۵ میلیون تن است و با ورود کشورهای دیگر از جمله هند و سرمایه گذاری در این بخش میزان سرمایه گذاری به ۸. ۵ میلیون تن میرسد.
نایب رییس کمیسیون عمران تصریح کرد: متاسفانه هنوز ظرفیت پس کنارهای این بندر از جمله راه آهن برای جابه جایی و حمل نقل کالا تکمیل نشده و با ورود سرمایه گذاران ظرفیت این بندر چندین برابر میشود، بنابراین باید بتوانیم ظرفیت این بندر را افزایش دهیم.
یار محمدی با اشاره به اینکه بندر عباس در حال حاضر با بیشتر بنادر کشورها مرتبط است، گفت: متاسفانه این بندر زیرساختهای کافی ندارد و باید به دنبال سرمایه گذاری بخش خصوصی در این بخش باشیم.
وی افزود: ظرفیت سازی به ویژه در بخش ریلی در تمامی بنادر کشور از جمله بندر عباس لازم و ضروری است.
براساس این گزارش در ترانزیت کالای غیرنفتی از بنادر تجاری در پایان سال ۱۳۹۵ نسبت به ابتدای سال ۱۳۹۲ (از ۳ / ۱ به ۶ / ۴ میلیون تن)؛ افزایش ۲۵۳ درصدی وجود داشته است. در صادرات کالای غیرنفتی از بنادر تجاری در پایان سال ۱۳۹۵ نسبت به ابتدای سال ۱۳۹۲ (از ۳۷ به ۴۹ میلیون تن)؛ افزایش ۴ / ۳۲ داشته است.
گفتنی است در واردات کالای غیرنفتی از بنادر تجاری در پایان سال ۱۳۹۵ نسبت به ابتدای سال ۱۳۹۲ (از ۴۵ به ۳۳ میلیون تن)؛ شاهد کاهش ۷ / ۲۶ هستیم.
طبق آمارهای ارائه شده از سوی سازمان بنادر و دریانوردی عملکرد ماهیانه این بندر از یک اردیبهشت تا ۳۱ اردیبهشت ۹۶، در بخش میزان تخلیه و بارگیری کالا ـ. مجموعا ۱۱ میلیون و ۸۱۱ هزار و ۱۴۵ تن بوده است.
همچنین تنها در بخش کالای فله مایع، میزان تخلیه در اردیبهشت امسال ۱۵۶ تن بوده که تخلیه همین کالا در اردیبهشت ۹۵، تنها ۲۴ تن بوده است. یا در خصوص تخلیه کالای کانتینری در اردیبهشت سال جاری، یک میلیون و ۴۳۶ هزار تن کالا تخلیه شد؛ اما در اردیبهشت سال گذشته کمی بیش از یک میلیون تن کالای کانتینری از شناورها تخلیه شده است که رشد بیش از ۴۰ درصدی را نشان میدهد.
انتهای پیام/