مجموعه نقش رستم از گیاهان و درختچه های وحشی پاکسازی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ رهبر مدیر حفاظت و مرمت تخت جمشید اظهار کرد: موقعیت قرار گرفتن نقوش باستانی نقش رجب بر دیواره صخره‌ای کوه، این آثار را در معرض تخریب توسط عوامل طبیعی، چون بارندگی های سالانه و گیاهان خودرو قرار داده است.

 
وی تصریح کرد: آسیب های شیمیایی، فیزیکی، بصری و منظری از جمله آسیب های مهم ناشی از رشد گیاهان، بوته‌ها و درختچه‌های وحشی بر این آثار است.
 
رهبر بیان کرد: عملیات پاکسازی نقوش از گیاهان سه سالی است با کمک تیم صخره نوردی از این مجموعه و مجموعه جهانی تخت جمشید صورت می گیرد.
 
مدیر حفاظت و مرمت تخت جمشید اضافه کرد: هر سال یک تا سه بار تیم صخره نورد بر اساس نقشه دقیق گیاهان آسیب رسان که در اختیار آن‌ها گذاشته می شود و آموزش هایی که به این تیم داده شده، عملیات پاکسازی کتیبه‌ها و نقوش هخامنشی، ساسانی و ایلامی از این عوامل مخرب انجام می‌گیرد.
 
 وی فعل و انفعالات ریشه گیاهان که سبب تولید گاز و اسید کربنیک و تغییر پی اچ محیط می شود را از علل فرسایش و تخریب این آثار اعلام کرد.
 
رهبر گفت: رشد ریشه این گیاهان و بخصوص درختچه‌های وحشی سبب شکاف و متلاشی شدن سنگ‌ها و در نتیجه تخریب نقوش می شود.
 
وی ادامه داد: این تیم صخره نورد از ۱۰ روز پیش عملیات پاکسازی کتیبه‌های آرامگاه خشایار شاه، داریوش بزرگ، اردشیر اول، داریوش دوم را آغاز کرده اند که با مراحل متعدد ریشه زنی و سم پاشی این مجموعه را پاکسازی می کنند.
 
مدیر حفاظت و مرمت تخت جمشید گفت: پیش بینی شده است در این مرحله از پاکسازی که تا ۵ روز دیگر ادامه دارد، حدود ۱۳۰ گیاه، بوته و درختچه وحشی نقوش و آثار پاکسازی شوند.

انتهای پیام/ن



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار