مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: کوچ بهاره عشایرشاهسون که از اواخر اردیبهشت ماه آغاز شده تا پانزدهم خرداد ماه ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، قادر هنرمند افزود: برای تسهیل در کوچ بهاره شش گروه سیار و یک پایگاه ثابت در مسیر کوچ ایجاد شده و سایر اداره های مرتبط و فرمانداران شهرستان های استان در انجام هر چه بهتر کوچ بهاره فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه عشایر استان اردبیل 6 درصد از جمعیت استان اردبیل را تشکیل می دهند گفت: ایل شاهسون متشکل از 80 هزار نفر در قالب 15 هزار خانوار است که به نگهداری 1.5 میلیون واحد دامی مشغول هستند.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: عشایر استان اردبیل سالانه 43 هزار تن شیر، 5 هزار و 400 تن پنیر، 12هزار تن گوشت، 1.5تن پشم و 14هزار متر مربع فرش، گلیم و جاجیم به ارزش تقریبی هزار و 500 میلیارد ریال تولید می کنند.

هنرمند افزود: عشایر استان نیمی از سال را در قشلاقات شمال استان و نیمی دیگر را در ییلاقات سبلان و ارتفاعات کوههای باغرو و بزغوش سپری می کنند.

وی گفت: به لحاظ واقع شدن مراتع درجه یک استان اردبیل در شهرستان مشگین شهر همه ساله بیش از 60درصد از عشایر کوچنده استان فصل بهار وتابستان را در دامنه های سبلان سپری می کنند .

هنرمند با اشاره به کوهستانی بودن مسیر کوچ در این شهرستان گفت هم اکنون دستگاههای سنگین راهداری مشغول مرمت جاده های عشایری ومناطق برف گیر وبهمن گیر کوهستانی می باشند.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.