تناوب زراعی استفاده از بذر مقاوم و سمپاش مناسب در کنترل علف هرز موثر است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، زاغی مدير حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی مازندران گفت: اجرای تناوب زراعی، استفاده از بذور مقاوم يا متحمل، سالم، گواهی و ضدعفونی شده، استفاده از سمپاش‌های مناسب، مبارزه زراعی، مكانيكی و شيميايی موثر با علف‌های هرز داخل و حاشيه مزارع از مهمترين عوامل تاثيرگذار در مديريت بيماری‌های گندم است.

وی افزود: زنگ زرد، سياه و قهوه‌ای، فوزاريوم، سياهك‌ها و لكه خرمايی از مهمترين بيماری‌های گندم هستند.

مدير حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی مازندران گفت: بيماری زنگ زرد يكی از بيماری‌های گندم است كه در 18 سال اخير خسارت‌هايی را به مزارع گندم وارد می‌كند كه خوشبختانه امسال اين بيماری در مزارع مشاهده نشده است.

زاغی با بيان اينكه امسال 19 هزار و 380 هكتار از مزارع گندم مازندران مبارزه با بيماری‌های مختلف شد، افزود: 656 هكتار مبارزه با زنگ زرد، 165 هكتار سپتوريوز، هزار و 594 هكتار لكه خرمايی، 280 هكتار سفيدك سطحی و 16 هزار و 685 هكتار مبارزه با فوزاريوم شد.

وی سطح عمليات اجرای مبارزه با آفات و علف‌های هرز گندم را 52 هزار و 527 هكتار اعلام كرد و گفت: مبارزه با آفات در سطح 335 هكتار، مبارزه با علف‌های هرز نازك برگ 21 هزار و 658 هكتار، پهن برگ 19 هزار و 790 هكتار و توام 11 هزار و 79 هكتار بوده است.

وی كمبود ادوات مناسب سمپاشی، پايين بودن كيفيت ادوات سمپاشی، كوچك بودن و پراكندگی اراضی، پايين بودن كيفيت علف‌كش، به موقع در دسترس نبودن علف‌كش، بارندگی در زمان مصرف علف‌كش و كافی نبودن مقدار علف‌كش را از دلايل ضعف در مديريت علف هرز برشمرد.

انتهای پیام/آ


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار